Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-09, 17:43   #3
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Overspising, underspising og genetikk

Gary Taubes har skrevet den viktigste og beste boken om fedme og lavkarbo noensinne (Good Calories, Bad Calories). Ingen over, ingen ved siden. Og dette er antageligvis også det beste foredraget om overvekt basert på lavkarboteori noensinne. Så ja, jeg skulle anta at det er litt relevant.

Det jeg forsøker å vise med bildene, er at overvekt ikke har noe med kaloribalanse å gjøre, men med hva man spiser og hva man er genetisk disponert for. I foredraget nevner han flere eksempler på folkegrupper hvor alle barna sulter og er underernærte mens mødrene er svært overvektige. Den eneste forklaringen lavkalorimennesker har på dette er at mødrene spiser mat som kunne vært brukt til å redde barna. Alle som kjenner morsrollen, vet at det ikke er tilfelle. Det må altså være noe annet enn kalorier som gjør folk fete, for mødrene tar helt sikkert ikke til seg næring på bekostning av barna.

Mens eksempelet med mødrene gjelder innenfor folkegrupper, viser bildene at det også går an å å finne overvekt og undervekt i samme person. Hvordan er det forenlig med lavkaloriteorier, hvor en kalori er en kalori, og overspising gjør deg fet og underspising gjør deg tynn?

Eksempelet med tvillingparene er for å illustrere at fedme i høyeste grad er genetisk betinget. Igjen, hvordan er dette forenlig med den rådende tankegangen om det kun er kaloribalansen som betyr noe?

Jeg trodde bildene talte for seg selv. Skjønner at jeg burde lagt inn en bedre forklaring


Sist redigert av Chunky : 26-07-09 kl 17:54.
  Svar med sitat