Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-15, 21:27   #25
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Leseåret 2015 - hva leser du nå?

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Stephen King er superkul. (Han liker katter og å bake kaker!) Audio-utgaven av On Writing er lest inn av ham selv, og det fungerte veldig, veldig bra! Det er mye forbausende innsikt i skjønnlitteraturen hans også. Tror jeg ville startet med samlingen Skeleton crew, som starter med novellaen The Mist, som er min favoritt. (Og så har den novellen Survivor type, som er temmelig banal, men har vært marerittmateriale for meg i godt og vel femten år likevel...)


Oooog så vil jeg anbefale forfatterskapet til sønnen hans, Joe Hill. Spesielt tegneserieromanserien Locke & Key, om du føler deg såpass nerdete en dag. Romanene hans er sjangermessig i akkurat samme område som Stephen King, men med noe oppdaterte arketyper (det dukker opp flere geeks enn harde og værbitte menn).

Hmm! Ja, altså, det var innsikten i "on writing" som fanget meg. Han ser verden og folk fra en vinkel jeg liker. Og mannen er smart uten å trykke det i fjeset ens. Hva anbefaler du å starte med?

Og Locke & Key har jeg hørt om. Stakkars barn av forfattere (sier datter av en heller, ehh, en mann hvis bøker hadde begrenset leserskare og suksess), de MÅ faktisk gjøre noe sånt. Sånn, ille nok å være Aslak Nore, og han der dumboen som skrev ekle bøker under pseudonym som er sønnen til Fløgstad, noe sånt? Men da jeg fant ut at Paul Auster og Siri Hustvedt har en datter som nå skriver bøker, så herlighet, hun har et visst press på seg. Avsporing, though.

Men hvis jeg skal utforske Stephen King, og jeg ikke er veldig mottagelig for vold mot kvinner/seksualisert vold i litteratur, hva anbefaler du? Jeg har jo skjønt at endel er blodig.

(han beskriver en bok om en forfatter som blir kidnappet av en gal stalkerfanwoman i "on writing", den fikk jeg lyst til å lese selv om han har spoilet den )

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat