Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-08, 21:56   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljeekstrakt leter jeg etter...

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

...men det finnes åpenbart ingen steder. Eller? Ser det i mange oppskrifter, og vanlijesukker inneholder jo nettopp det: sukker.

(Bare sånn for å være sær: jeg skal ha VANILJEekstrakt, ikke VANILINekstrakt. Vanilin smaker ugg og er et avfallsprodukt i celluloseproduksjon, restproduktet etter tresprit, faktisk.) Sier min mann som har jobba med treforedling.


Det nærmeste du kommer vanilje ekstrakt her i Norge er dessverre vaniljeessens.
Det er jo ikke det samme, men i følge de som har prøvd gjør det samme nytten i de oppskriftene som finnes her. Bare at du må telle dråper og ikke teskjeer ! Er ikke sikker på hva forholdet er, vet bare at essens er sterkere enn ekstrakt. Jeg har kjøpt ekstrakt i USA og bruker det i bl.a. ostekake. Vet at C. Middelhons (matimport) har hatt det i butikken sin i Stavanger. De har masse amerikanske varer.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat