Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-08, 21:37   #14
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Lavkarbo uten meieriprodukter

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

den hvite geitosten til Snøfrisk (hard type) og seff alt annet som er laget av 100% geit eller bøffel.

Aha, den ja! Da slapp jeg og komme med advarsel om at snøfrisken har fløte i seg, hehe. Den der har jeg sett på Røtter, ny type crossover-helsekost/matbutikk på St.Hanshaugen, løpeogkjøpe m.a.o.

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Hm. Nå fikk jeg høre at man bør gå i minst 3 mnd før man kan være sikker på at det gjør noen forskjell med og uten melk. Jeg tar ingen sjanser, så 3 mnd it is!

Er dette i forhold til melkeprotein-allergi, eller i forhold til laktose-intoleranse?
Duden min (som har lakto) har aldri fått noen beskjed av leger/spesialister om den tidsperioden - men så er jo ikke alltid at alle leger fullstendig oppdaterte heller da...

De symptomene du beskriver nå, er VELDIG likt sånn jeg har det når kroppen kommer seg igjen etter å ha fått i seg ørlite sukker/kunstig sukker...
Hos meg er det da en allergireaksjon, pga. candida (man spiser noe candidaen liker: sukker, kunstig sukker, gjær etc, ergo den har seg en fest og blomstrer, og når man ikke spiser sukker etc. mer, så dør candidasoppen, og da skilles dens proteinet ut på vei ut av kroppen, og det reagerer jeg allergisk på - derfor det heter candida-allergy)
Hubbyen min blir alltid bare dårlig i magen hvis han får i seg laktose, men ikke at han er fasiten heller seff. Men det minner meg mye mer om allergi, eller etterdønningene av en allergisk reaksjon, det du beskriver...
Ikke for å være gledesdrepe, men om det er det som gjør at du reagerer på melka (og ikke laktosen, mangler enzymet), så burde du vel helst droppe alt som har melk i seg...om testingen skal ha noe for seg?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Kan ekte mozarella og produkter av geit virkelig benyttes? Har det ikke melkeproiten eller laktose i seg at all? Da blir det i tilfelle andra bullar.

Jo (hvis jeg ikke har forstått det helt feil) - alt som inneholder melk, har melkeprotein i seg. Proteinet er i selve cellen, er det ikke sånn med alle celler (help, anyone? biologi kunnskaper? ikke mitt område). Melkeprotein er det i alle slags melkeprodukter dessverre.

Jeg har vanskelig for å tro at de fleste mangler enzymet i kroppen til å bryte ned laktose, slik hun Anna beskriver, det høstes ut som en overdrivelse (eller, ikke i Asia da - der mangler størstedelen av befolkningen dette enzymet ). Men at det er mange andre fordeler med å kutte ut melk for de fleste, det tror jeg på.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat