Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-14, 18:41   #11
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Proteinpulver?

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Jeg prøvde å lese litt om forskjellige proteinpulver, og forsto det sånn at whey/myseprotein er "kjappe" proteiner, mens kreatin er treg? I og med at jeg ikke trener, men kun vil bruke det for å få nok protein i kostholdet, vil det være mer hensiktsmessig å velge den trege varianten? Tenker liksom i samme bane som trege vs kjappe karber, og da vet vi jo alle hvilke som egner seg for vekttap og hvilke som er best etter trening...

Offtop, ikke overanalyser all tekst spinnerette. Kasein skal man være observant på da det ikke nødvendigvis er bra for kroppen ift vektbalanse og hormonbalanse, men det er en annen diskusjon. Dog greit å være klar over det.

Soya er vegetabilsk produkt og bør så absolutt unngås da dette ikke akkurat er kjent for å hjelpe vektnedgang og kan for kvinner være som gift ift hormonelle ubalanser om man er disponert for dette (typisk har hatt/er overvektig). Ikke umiddelbare effekter, men langtidseffektene er udiskutabelt negative for svært mange kvinner. Ikke alle, men for mange.

Soyaprodukter er det man forer kveg i kjøttproduksjon med for at de skal legge på seg mest mulig på kortest mulig tid. At noen har god effekt av soya tviler jeg ikke på, men hvorfor utsette kroppen for noe som beviselig gir langtidsskader og øker risikoen for hormonelle ubalanser over tid?

Whey/myseproteinisolat er det aller beste og som ikke gir de negtive effektene som forskning har vist soyaprodukter gir.

Myoprotein inneholder kasein, men der finnes jo mye du kan velge utenom.

Velg renest mulig variant av myseproteinisolat med minst mulig karbonhydrater så sikrer du et tilskudd av kvalitetsproteiner som kroppen trenger. Det beste er selvsagt å få det i seg gjennom mat, men når dette ikke går, så er myseproteinisolater det aller beste, enten man trener eller ei.

Jeg ønsker ikke starte en diskusjon om hva som er best eller ikke, men kan jo sammenlikne skriverier med statens kostholdsanbefalinger kontra lavkarbo. Det finnes jo de som fint har gode resultater på statens anbefalinger, men i et lavkarboforum/helsemessig forum som dette bør vel fokuset være på kvalitetsprodukter hvor effektene ikke er diskuterbare på lang sikt via forskning og praktiske resultater.

Søk i forumet på soyaprodukter og hvilke anbefalinger som skrives på et generelt grunnlag. Når du kan velge mellom 2 prdukter proteiner, så bør man jo velge det som er minst skadelige bivirkninger over tid? Eller er ikke det logisk?

Tiger: Kan du poste komplett innholdsdeklarasjon på de proteinpulverproduktene du bruker, eller som du evt selger?


Sist redigert av sonim : 14-06-14 kl 19:02.
sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat