Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-09, 13:16   #78
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Jeg synes det siste innlegget til Pål var veldig informativt og bra! Jeg virkelig nyter å lese slik info!

Det jeg mangler fortsatt, er kunnskap om hvorvidt energi (i form av fett) kan gå gjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i kroppen. Om det er mulig, og om det er forskjeller på nivå av fettopptak mellom "normale" og ketogene dietter.

Pål? Andre?

*fryktelig nysgjerrig!*

Tusen takk aTC

Når det gjelder opptak av fett så vet jeg ikke om det kan endres noe særlig. Noen typer fiber kan binde seg til fettstoffer og ta det med helt ut, men vet ikke hvilke mengder det er snakk om.
Vil jo si at i naturen ville det vært et sykdomstegn om viktig energi kunne gå rett gjennom mage/tarmsystemet uten å bli tatt opp. Hvis svingninger i hvilke næringsstoffer som var tilgjengelig (f.eks ulike årstider) skulle føre til at vi tok opp mer eller mindre fett så tror jeg vi hadde stilt noe dårlig evolusjonært sett. Med det i bakhodet ville jeg anta at det under normale forhold ikke burde være særlige mengder fett som ikke blir tatt opp. Men som sagt, jeg vet ikke.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat