Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-09, 11:35   #92
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fat lemmy, her.

En ting jeg lurer på med det å faste da, er om kroppen vil senke energiomsettningen når man faster, og om den vil tære på muskelmassen også om man ikke tilfører lavkarbo kost jevnt å trutt.
Burde man spise lite og ofte også når man bare spiser lavkarbo?
Eller holder det med å spise når man blir sulten, og spise seg mett da. Har lest at det ikke er så viktig å spise ofte når man er i ketose fordi man da alltid har energi lett tilgjengelig.

Skal prøve å svare så godt jeg kan.

Hvis du faster settes metabolismen ned ganske mye etter hvert. Selv om du har mye energi lagret i lagre på kroppen, så går ikke frigjøringen av energi fra disse lagrene fort nok til å støtte hverdagens krav til energiforbruk. I tilegg påvirkes metabolismen av mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, sporstoffer) som vi må få fra maten.

Hvorvidt muskelmassen tæres på avhenger i hovedsak av hvor mye energi som er tilgjengelig for muskelen og hvor mye protein som er tilgjengelig for muskeloppbygging. Kort sagt, hvis du faster vil musklene brytes ned først og fremst på grunn av proteinmangel.

Når det gjelder hvor ofte man må spise så kan jeg ikke si noe basert på vitenskapelige data. Det finnes ingen slike data, så jeg sender heller spørsmålet videre til alle brukerne av lavkarbo her inne som har mye nyttig erfaring. Har en mistanke om at dette i stor grad kan tilpasses individuelle behov.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat