Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-11, 16:35   #63
G I malin
Medlem
 
G I malin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 55
G I malin er på en erverdig vei

Sv: En kort innføring i PCOS

Jeg henger meg på denne tråden også, siden jeg fikk påvist pcos før jul. Dette er min historie: Når jeg rundet 18 begynte jeg på p-sprøyte og den gjorde at kroppen min hoppet opp 25 kg på et års tid. Frem til da hadde jeg vært normalvektig. Etter denne økningen i vekta har jeg slitt med å komme ned igjen, selv om jeg har spist sunt (type grethe roede). I alle år har menstrasjonen vært som en klokke, selv uten å ha gått på p-piller o.l.

I de siste årene har vekta kommet seg opp i nye høyder, det meste jeg veide var 111 kg. Jeg la merke til at kroppen min fordelte kroppsfettet veldig ugjevt, store deler havnet rundt mageområdet. Jeg merket at hårveksten økte, men ikke i enorme mengder, jeg klarte å holde det under kontroll selv. Fikk litt mer hår på overleppa, under navlen og mørkere og lengre hår på leggene.

Så i fjor på høsten fikk jeg meg en "skremmer". Jeg hadde gått uten prevensjon i et halvt års tid, for jeg følte meg ikke vel når jeg brukte dem. Plutselig kom ikke mensen og den ble 14 dager forsinket. Jeg tok graviditetstester men de var negative. Siden jeg alltid har vært regelmessig ble dette et tydelig tegn på at noe var galt. Jeg la sammen to og to og begynte å innse hva som feilet meg. Jeg bestilte time til lege og han sendte meg så til gynekolog. Der på innvendig ultralyd fikk jeg se syster. I tillegg til at jeg hadde økt hårvekst og overvekt var det derfor meget sannsynlig at det var pcos inne i bildet.

Gynekologen anbefalte meg å gå ned i vekt, for hvis jeg planla å bli gravid hjalp det å veie mindre. Mest sannsynlig har jeg fått pcos ETTER overvekten kom, for jeg var hos gynekolog når jeg var rundt 18 og da var det ingen tegn til dette.

Nå har jeg gått på lavkarbo siden jul og gått ned 13 kg, så jeg er fornøyd Har fortsatt noen kg igjen men det er fortsatt en stund til barnelaging, så det går bra. Etter det nye kostholdet har jeg knapt hatt kviser, fått litt mindre hårvekst og får ikke samme fallene i blodsukkeret. Det gjør det lettere å gå sulten litt lenger, hvis jeg blir det

__________________


G I malin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South beach Svar med sitat