Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-12, 18:18   #1
echina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 4
echina er på en erverdig vei

Nybegynner trenger råd

Hei! Jeg er ny her på forumet. Har forsøkt å lese en del innlegg og har fått svar på mye av det jeg lurer på. Har likevel noen spørsmål.

Jeg begynte med lchf kosthold i går, så er bare på min andre dag nå. Er veldig trøtt og i dårlig humør må jeg vel si. Eneste fordelen til nå er at jeg føler meg mett lenge av maten jeg spiser.

Det som er utfordringen for meg er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal spise ennå. Jeg ønsker IKKE å gå ned i vekt, og egentlig ikke å miste så mye fett heller (har allerede en lav, men normal, fettprosent). Er 1,67 høy og veier 58 kg. Grunnen til at jeg ønsker å teste lchf er at jeg vil ha et mer stabilt blodsukker. Tidligere har jeg slitt veldig med humørsvingninger så snart jeg blir litt sulten.
Så; første spørsmål: er det noe jeg bør passe på eller noe spesielt jeg bør spise mer av for ikke å gå ned i vekt?

Jeg er også litt urolig for hvordan det skal gå med treningen på lchf kosthold. Jeg trener 4-5 ganger i uken, både styrke og kondisjon, ganske intensiv trening (intervalltrening, kickboxing og styrketrening med vekter). Ut i fra det jeg har lest virker det som om erfaringene rundt lchf og trening er veldig forskjellige og individuelle. Jeg antar at jeg bare må prøve meg frem å se hvordan det går. Noen steder har jeg lest at man ikke bør trene hardt de to første ukene?

Jeg har også lest noen steder på nettet at man kan spise karbohydrater 1-2 timer før trening uten at dette vil ha noe å si, for da vil karbohydratene forbrennes mens man trener. Stemmer dette? Kan dette være lurt av meg å gjøre siden jeg ikke vil gå ned i vekt som følge av treningen?

Jeg er veldig spent på hvordan dette kommer til å gå for meg. Er veldig glad i å trene, og dersom jeg merker at jeg ikke klarer å yte like mye uten karbohydrater er jeg redd jeg ikke holder ut så lenge.

Det blir kanskje litt mye på en post det her, men lurte også på om noen hadde en kommentar til hva jeg spiser i løpet av en dag:
Frokost:
en avocado, ett egg, litt yoghurt naturell eller spekeskinke med cottage cheese

Lunsj:
Salat bestående av isbergsalat, ruccola, agurk, rødløk, fetaost og en kyllingfilet i fløtesaus

Middag:
Laksefilet i fløtesaus med wokede grønnsaker

Kvelds:
Eggerøre og bacon + cashewnøtter og hasselnøtter

Det er dette jeg har spist i dag (ikke kvelds enda da). Ser det greit ut?

Og takk for et fint forum! Jeg har lært veldig mye av å lese postene her

echina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat