Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 12:37   #5
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Digitale skiller - hjelp meg? :)

Opprinnelig lagt inn av silje

takker

ja, det er selvfølgelig et poeng å bruke data i mange fag for å bli vant til å bruke data. (selv om jeg egentlig ikke har tenkt å skrive direkte om hva man kan bruke data til).
noen skoler har mange pc'er tilgjengelig, noen har det ikke.
noen har data hjemme, noen har det ikke. hvordan skal man legge opp undervisningen sånn at alle får lært grunnleggende ting, og klarer seg videre?
kan man merke forskjeller på hvor flinke elevene er på data etter feks kjønn, om de har det hjemme osv..?
bør de som ikke har data hjemme få mer undervisning i data på skolen?

og btw.. det er en myte at elevene er sååå flinke i data. dette sier mine lærere og mine medstudenter. jeg er også enig selv. jeg har hat praksis i noen åttendeklasser, ca 70 elever til sammen. det er veldig få som har gode datakunnskaper. de kan bruke data til chatting og spill for det meste. men, jau.. det er vel en del lærere som ikke er så supre på data.. nå har jeg bare vært på to skoler, men det har ikke vært tilfelle der at lærerne har vært så dårlige på data at de ikke har klart seg på ting som skulle brukes i undervisningen.


men takk, nyttig
silje

jeg kjenner til en del datamiljøer og er ikke så lenge siden jeg gikk på ungdomskolen.

gutter kan mest, men ikke alle gutte kan noe i hele tatt. noen kan pc andre kan fotball.

Jenter kan mist, rykte går om at pc er en gutte ting. noen jenter kan, og de blit sett på som nerder, fordi bare nerder kan data.

jenter som har lyst å kunne om data blir sett ned på, spesielt om de blander seg inn i datamiljøene,

Tg for 2 årsiden fikk jeg flere spørsmål om jeg var der fordi jeg var ute etter gutter, når jeg sa jeg hadde kjæreste så var de overbevist om at jeg var der for å være med han. var ikke mange som trodde at jeg hadde møt han etter jeg begynte å henge i datamiljøene.

selv om flere jenter kommer til hele tiden blir jenter sett ned på. nå vet jeg at det ikke er snakk om at alle skal bli like nerdete som meg , men den negative holdningen får man mot seg med en gang man vet mer enn de fleste gutter. om det så bare er å bruke tab eller ctrl+tab.

gutte liker det tekniske, derfor kan de ofte mer. Eller de liker å spille. mange av de som "kan" data kan egentlig bare spille, instalere spille og spille.

min lillebror blir sett på av de andre guttene i klassen som en guro innen data. han instalerer spill og spiller de. han kan ikke bruke data.

men jeg kjenner en som er 14 og satt for 2 år siden å kobla nye nettverkskabler. og bruker linux. han kan data.

nei nå skal jeg gi meg.. føler jeg bare snakker og snakker uten å komme frem til noe.

men dette er absolutt noe som engasjerer meg.

spesielt det med jenter å data. er lei av å bli glant på når jeg går ned over rekkene på datapary, se mannfolk som sikler når de ser en jente gå forbi.

jenter blir redde av gutta og forsvinner ut av miljøet igjen.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat