Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-06, 13:15   #11
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Digitale skiller - hjelp meg? :)

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Elevene bør fra 1 klasse lære om datakommunikasjon. Og da mener jeg ikke bare det å sitte å trykke på tastene. De må lære viktigheten av samfunnets bruk av digitale medier som kommunikasjonsbegrep i hverdagen. Tenk bare hvor digitalisert verden har blitt? Ikke lenge før hver og en av oss får innplatet en id-brikke under huden og et display på brøstkassa. Vår vestlige verden flyter på datakommunikasjon og dette må elevene få et visst innblikk i. Faktisk mener jeg at skolene og undervisningen må komme opp må samme datanivå om ellers i samfunnet. 1 pc pr elev. Datakommunikasjon som en naturlig integrert del av undervisningen. Det er for seint å lære ungene datakommunikasjone og datateknikk når de begynner på ungdomsskolen. Så min mening er at dataundervisningen må starte fra første skoledag og at datautstyr skal bli like utbredt og like anvendt som blyant og bøker.

Det trengs en datarevolusjon i skolen. Fra første til siste ledd. Men man må starte med lærerne og få integret data som undervisningsverktøy på lærerhøyskolene. Så ta steget over til grunnskole og videregående osv..

Barn uten data hjemme, bør få labtop av skolen. Slik stiller alle likt. Skolen skal jo være lik for alle, i allefall i utgangspunktet og da bør jo alle ha lik tilgang til de samme læremidlene. Staten må ta av oljefondet og finansiere en helhetlig datarevolusjon for hele skoleverket. Fortsetter vi med 1 pc pr 50 elev blir vi hengende etter i bakevja og blir en nasjon som sitter fast i fortidas gamle læremønster. Data'n har kommet for å bli og nå må skolene hives ut i utviklingen og holde seg oppdatert.

helt enig med deg

men hva om ikke alle skolene har råd til en pc pr elev(ser for meg at det ikke skjer på ALLE skoler med det første)

hva skal vi gjøre for å ikke skaper skape skiller mellom elevene og mellom skolene, selv om ikke alt utstyret er sånn som vi ønsker? er det bare tilgangen på datamaskiner(utstyr) som påvirker hvor gode elevene blir på data?

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat