Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-12, 17:47   #1
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Periodisk faste

Noen her som har erfaring med periodisk faste?
Tenkte da som en boost for kroppen når den har nådd et platå over lang tid( stopp på vektnedgang).


Det er ingen sulte-kur men heller en metode man bruker en liten eller lengre periode når man har stagnert i vekt, skal på deff..eller noe man naturlig gjør når man
ikke er sulten når middagstida har kommet...osv.
Periodisk faste kan bare være å skippe et måltid, eller en dags faste...det er mange måter å gjøre det på.
Poenget er ikke å gå sulten i timesvis...men å kjenne etter på kroppen om de virkelig ER sulten, eller det bare er cravings. Mange hopper over et måltid
(les: de standart måltidene frokost, lunch,middag,mellom-måltid og kvelds)
Når man spiser lite karbohydrater faller ikke blodsukkeret på samme måte som de som f.eks spiser etter statens anbefalninger og man tåler godt å hoppe over måltid.
Ofte er man ikke sulten før det går maaange timer på høyfett kosthold.

Jeg lurer på om noen her har erfaring med periodisk faste, eller f.eks hopper over middagen/frokosten fordi man ikke er sulten?
Det er helt nytt for meg, og jeg er genuint interessert i å lære det jeg kan om ulike lavkarboretninger(ja, periodisk faste blir brukt ofte av de som følger paleo/primal)


For min egen del så har jeg vel fulgt periodisk faste uten å vite det...jeg er sjeldent/aldrig sulten på morran..selv om jeg står opp klokka 6 for å gå tur med hundene før
jeg skal på jobb,
så blir jeg ikke sulten før i 12-tida..eter gjerne et monstermåltid (sikkert 700-800kcal...) .og da holder jeg meg god og mett frem til 17-tida, hvor jeg på nytt spiser et stort,
godt måltid. Også blir jeg trøtt og legger meg i 22-tida...og legger meg god og mett hehe

Så ut i fra hvordan jeg spiser, så er det en periodisk faste...med spisevindu mellom 12-17:00...med faste i 19 timer.
Før når jeg spiste mye mere karbohydrater var jeg sulten hele tiden..og det å forestille seg å gå uten mat i 5 timer

Noen som har opplevd lignende?


For dere som vil lese mere om periodisk faste på lavkarbo så anbefaler jeg denne linken
http://www.marksdailyapple.com/fasting/

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat