Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-09, 01:46   #31
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fikk "klage" fra skolen

Jeg synes du gjør en kjempejobb med matpakka, jeg!

Sunn, og jeg skulle virkelig ønske varm, skolemat, er en av mine virkelig store hjertesaker. Jeg er sikker på at det hadde betydd mer for læringen enn mange flere lærerstillinger. Ikke tusen ville hester hadde fått meg til å godta kun brødmat til lunsj på jobben, så hvorfor skal vi avspise barna våre med det?

Min kjære har alltid lagt sjelen sin i å lage spennende og sunne matpakker til barna, med kjøtt, fisk, kylling, pasta, alltid salat og frukt osv. Ikke to dager er like. Veldig ofte lager vi ekstra store middagsporsjoner for at de skal kunne få ordentlig lunsj på skolen dagen etter, og ikke brødskiver med brunost eller sjokoladepålegg som så altfor mange elever har som eneste næring. De drikker nesten utelukkende vann eller juice, og sjokomelk eller søte drikker er utelukket. Slik har det vært siden de begynte på skolen (lenge før vi hørte om lavkarbo), og de elsker det! Det hender selvsagt at de får med seg grovbrød, men aldri som eneste alternativ. I motsetning til deg har vi fått tilbakemelding fra andre foreldre om at deres barn er misunnelig på matpakkene til våre barn. De er nå henholdsvis 12 og 13 år, har 5-7 treningsøkter per uke, og får dra og handle seg ordentlig mat i ferskvaredisken til Meny (kylling, karbonade, salater osv) de dagene de drar rett fra skolen til trening.

Uheldigvis har ikke vi som foreldre vært like flinke, med alt for mye potetgull, godteri og "god mat" både i helger og ofte i hverdagen, kombinert med alt for lite trening. Resultatet er kjernesunne og friske unger med overvektige foreldre

Etter at vi begynte å sette oss inn i lavkarbo har vi fått oss temmelig mange aha-opplevelser. Barna får fortsatt karbohydrater på Lindberg-nivå, mens vi voksne nå kjører et ketoseløp for å komme ned i vekt. Når vi er der vi skal være, kommer også vi voksne til å gå mot et kosthold á la Lindberg, men uten å fokusere så mye på umettet fett.

Jeg vet dette ble et litt for langt innlegg, men jeg ønsker å si noe til de som mener at karbokontroll ikke er riktig for barn. Akkurat nå leser jeg boken "Good Calories, Bad Calories av Gary Taubes. Den er helt fantastisk bra, og har blant annet et eget kapittel som heter "Diseases of Civilization". Det tar for seg rapporter fra leger som har jobbet blant urbefolkninger i alle deler av verden. Fra Albert Schweitzers 40-årige arbeid i Vest-Afrika til forskning på Inuitt-eskimoer, aborginer, urbefolkning på Borneo, Indianere og mange flere. Denne forskningen skjedde i hovedsak på 1800- og tidlig 1900-tall. Felles for alle er at sykdommer som blindtarmbetennelse, kreft og hjertesykdommer var fullstendig fraværende. Først når de ble introdusert til "sivilisert" mat som hvetemel, ris og bearbeidede produkter begynte disse å utvikle våre livsstilssykdommer.

Er det ikke da et tankekors at det er nøyaktig denne maten våre helsemyndigheter og politikere anbefaler at vi gir våre barn på skolen?


Sist redigert av Chunky : 13-02-09 kl 02:00.
  Svar med sitat