Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-18, 00:31   #7
Knallhard
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2018
Innlegg: 7
Knallhard er på en erverdig vei

Sv: Ketolysediett uten laktose

Hei igjen, Jo, du kan fint bruke sukrin, sukrinmelis, eller sukrin gold, det finnes også flere alternativer.
Ang vaniljeekstrakt er jeg litt usikker, selv har jeg brukt det som kommer som en tykk flytende, mørk væske som kommer i et lite "rør", det er da ikke så mye man bruker av gangen før det gir smak så jeg har ikke undersøkt dette, ellers fra det finnes det også vanilje pulver, eller rett og slett vaniljestang. tror for øvrig ikke at vaniljeessens skal være noe problem å bruke.

Gele har jeg aldri helt hatt sansen for så det kan jeg ikke bidra med desverre.

Ang tap av muskelmasse er jeg også litt usikker på hva som er fakta, jeg har ikke undersøkt dette i dybden, så jeg skal trå varsomt, men slik jeg har forstått det;

Når du er i ketose, tømmer kroppen seg for "klare" energiressurser for muskler, som jeg forstår det vil du ikke direkte miste muskelmasse, men musklene vil ha mindre klar tilgjengelig brensel for å kunne operere optimalt, dette er blandt annet den tidligere nevnte vannvekten du mister den første perioden i ketose, og muskler vil kanskje virke "smalere", jeg personlig har ikke merket noen forskjell etter 7 uker, men folk som trener, f.eks løfter vekter, ser ofte at de løfter mindre under ketose, dette er ikke fordi de mister muskler, men fordi fett er en del mer tidkrevende å omdanne til energi, og lagres ikke i kroppen på samme måte som karbohydrater, som er en relativt rask, og enkel tilgjengelig energikilde for kroppen.
Det du refererer til, såvidt jeg kan forstå kalles katabolisme, hvor kroppen gjør det samme, bare med proteiner, bryter det ned til tilgjengelig brensel for å drive i hovedsak livsnødvendige organer, såvidt jeg forstår skjer dette stort sett kun ved svært lavt kalori inntak eller sult.

Jeg tror ikke det er nødvendig å bekymre seg for muskeltap, mange mener også med studier i ryggen at en kropp i ketose vil spare på proteiner og muskler. Som alt annet finner man sikkert også studier og artikler som sier det motsatte.

Dersom du har f.eks diabetes eller epilepsi blir ketose noe helt annet og man bør først og fremst rådføre seg med lege.

Selv de lærde strides om dette tema, så det er nesten like greit å gi opp hvis man ikke er spesielt interessert, og det er mye tungt og drøyt lesestoff som finnes der ute, men det virker som de fleste er enig om at en ren keto diett ikke er ideelt om man er ute etter svært høy prestasjon, de som ønsker det driver gjerne med noe annet i tillegg, og har regelmessige "carb ups" hvor de fyller på med karbohydrater slik at musklene presterer maksimalt i den sporten/aktiviteten de driver med.
Jeg tror du trygt kan gå i ketose ned til målvekten din, for så kanskje å vurdere om du skal droppe ketose, eller om du skal implementere "carb ups" i rutinen din, trene/mosjonere, eller vedlikeholde vekten gjennom kosthold.

Det finnes sikkert andre som kan forklare dette bedre.

Knallhard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat