Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-10, 22:06   #10
Maja
Medlem
 
Maja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 211
Maja er ny på veien

Sv: Høy protein-diett kontra høy fett-diett

Takk for svar og kloke ord photobscura

Når det gjelder kosthold og ernæring, så er det mange meninger og jeg vet sannelig ikke hva som er fasiten. Og fasiten er vel ganske relativ, for det kommer hele tiden ny forskning og ny viten. Så er det noen som henger fast i gammel viten og ikke følger med på kunnskapsutviklingen og noen som ikke tror på det ny forskning viser. Jeg leser litt her og der og jeg lytter til hva folk har å si og så ender det hele egentlig bare med at jeg må ta et valg om hva jeg skal tro på.

Jeg heller mest mot å tro på at lite karbohydrater, passe mye protein (1 g pr kg kroppsvekt) og mye fett er gunstig for kroppen, men jeg er langt fra sikker på om dette er sannheten. En mer korrekt betraktning vil være at det kostholdet som er riktig for en person, kanskje ikke er så gunstig for en annen, fordi vi er genetisk og biologisk forskjellige.

Når det gjelder Fedon/ED og deres tro på at høy protein-diett er bedre enn høt fett-diett, så har det vel sammenheng tanken om å stabilisere blodsukkeret og unngå de svingningene som høyglykemiske matvarer gir. Selv om det skulle være sånn at proteiner blir spaltet til karbohydrat, så antar jeg at vi da snakker om karbohydrater i en slik form at det ikke gir særlig effekt på blodsukkeret. Noe må man jo bli mett av og kanskje da Fedon og hans disipler har valgt proteiner fremfor fett med tanke på de ugunstige virkningene mange med fett-fobi mener at fettet har. Ikke vet jeg. Jeg bare filosoferer høyt.

Og hva med fettet. Er det skadelig eller ikke? Og hva er sunt og usunt fett?

__________________
Klem fra Maja

88 87 86 85 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 73 72 71 70 69 68 67 66 65 64 63 62 61 60 59 58

Sist redigert av Maja : 10-01-10 kl 23:58.
Maja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden generell lavkarbo Svar med sitat