Vis enkelt innlegg
Gammel 10-07-14, 15:20   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kunsten å balansere et måltid

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nå er det helt andre grunner enn selve vektnedgangen som gjør at jeg går på den kuren jeg gjør pr nå. Og så snart jeg får hormonene mine under kontroll skal jeg absolutt gå over til å live as i preach. har en samboer som lever slik nå, og han raser ned fortere enn jeg gjør på restriksjonene. Og min erfaring, etter å ha forsøkt Fedon, ketolyse, generell LCHF og ketolyse med skaldeman-tilnærming er at det var kun det siste som fikk kiloene til å slippe hos meg. Mer fett (fra kokosolje ol, ikke melkeprodukter), mindre proteiner og faktisk litt mer karbohydrater (ca 35g daglig). Og jeg er absolutt ikke alene om de erfaringene, før dette ble et kalorihysteri-forum var det tråder ala fettfestivalen o.l stadig vekk, og det fungerte for mange. Så lenge de passet på sammensetningen.
Så det du kaller sunn fornuft kan jo også være alt vi har lært opp igjennom, som alltis spøker i bakhodet?
Før, når denne typen sprøsmål kom opp ble man rådet til å strippe ned kosten, se på innholdet og kanskje følge atkins induksjon et par uker. Nå er det alltid: Se på fettet! Vær forsiktig, husk kaloriene!.

Det kalles sunn fornuft. Det er forskjell på et storvokst mannfolk som f.eks Skaldemann var, og ei stillesittende dame på 85 kg. Hvis rådet hele tiden før var: "stripp ned kosten", så var det høl i huet og kunnskapsløst. Da mente man altså at å kutte ut ditt og datt var løsning på et hvert vektnedgangsproblem. Noe vi vet at det ikke er.. For noen: ja, absolutt. For alle? Nei.

Man må faktisk bruke skjønn og se an hver enkelt person.

At du får kramper av ordet kalorier betyr ingenting egentlig. Kalorier er et annet ord for energi. Eter man mer energi enn man bruker så går man ikke ned. Det kan du umulig kverulere på...

All sunn fornuft sier at om man spiser fett til kvalmen tar en, til et hvert måltid, så spiser man MYE mer enn man trenger. Da er det åpenbare rådet: spis mindre fett. 300 gram fett hver dag? Mulig det er fornuftig om man er en aktiv mann. Sjeldent om man er en "bare" overvektig, inaktiv kvinne.

Som sagt er det fint å ha et standpunkt, sånn som du har, men hvis man da ikke kan bruke skjønn og gi fornuftige råd, kun for å stå på kravet, så virker det litt imot sin hensikt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat