Vis enkelt innlegg
Gammel 20-07-06, 14:59   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ketose/ketoacidose

Det som er sikkert er at damen ganske sikkert ikke har fulgt Atkins - iallefall har hun ikke lest boka ! Hun har muligens fulgt avis/kortversjonen med kun kjøtt & fett og ikkeno mer. Som kjent skal man spise endel andre ting også, bl.a. grønnsaker - og vann er lurt å drikke !

Torkil skrev et utmerket svar på artikkelen som sto i flere aviser:

Sitat:


http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article634675.ece

Jeg har lagt inn følgende i Adressa:

Sensasjonsoppslag
Hei, Dette er et eksempel på at det er ikke nok opplysninger til å vurdere innholdet, men jeg har en mer enn sterk mistanke om at denne kvinne hadde diabetes, og da skal man jo ikke benytte kostindusert ketose som slankemetode med mindre det skjer i samarbeid med en lege som vet noe om dette.De ubehga som nevnes, ses hos noen i oppstarten av slike kurer, men det gir seg og er ikke farlige. Professor Hans Bassøe i Bergen benyttet en slik diett på sterkt overvektige på sytti og åttitallet. I en artikkel i Journal of the American Medical Association april 2004 har flere spesialister gjennomgått tusenvis av artikler om lavkarbohydratkurer og de finner ikke grunnlag for å advare mot disse. Andre finner at slike kurer gir lavere blodtrykk, lavere kolesterol og normaliserer blodsukkerverdier. Se evt www.ketolyse.no for mer informasjon. Det som er svært helseskadelig er fedme. Det er godt dokumentert.
Vennlig Hilsen Torkil P. Andersen, Lege

Fedon har rett i en del av sin forklaring, - men burde vite mer om Atkins enn han viser til i sitt svar. Han vil ikke assosieres med Atkins, og bygger dessverre på noe utdatert info. (Sannsynligvis den norske utgaven som er basert på Atkins 1992). Atkins er jo ikke bare induksjonsfasen/vedvarende hvor man er i ketose på induksjon og delvis på vedvarende. Det er da man legger til frukt, resten av belgfruktene (en del belgfrukter kan man spise på intro og) og korn som han etterlyser. Det finnes to faser til på Atkins - og han har ikke fått med seg at Atkins Vedlikehold er omtrent identisk med hans egen "diett" - noe flere av hans egne oppdaterte kursledere bekrefter.

Torkil er den legen som vet mest om ketose her i landet. Så når det gjelder den delen av spørsmålet ditt lar jeg hans svar tale for seg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat