Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-10, 13:28   #11
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg merker det selv etter løpeturer på 3-4 timer, jeg blir ikke sulten igjen før langt utpå kvelden. Nå har jo jeg en ekstremt god fettforbrenning antagelig, jeg spiser gjerne 2-3 egg og bacon til frokost, og holder meg god og mett i 8-9 timer på det.
Men jeg løper altså halvmaraton på dette kostholdet, og må si (for egen del) at slappheten som kommer når man sklir inn i ketose, den forsvant igjen etter 4 ukers trening, da ble den erstattet av en utholdenhet jeg ikke har hatt før. Det er en veldig rar følelse når du bare løper og løper og bena ikke blir slitne.

Det er jo kjempebra at du har en så god fettforbrenning Det kan absolutt trenes opp - det er vel igrunn hele poenget med å kutte karbohydrater, nettopp å trene opp fettforbrenningen. Fysisk aktivitet er også essensielt for å øke fettforbrenningen og insulinfølsomheten i musklene mest mulig. I følge bl.a dansk forskning på fysisk akt. og ketose tar det ofte ca 4 uker før kroppen har snudd forbrenningen til å få maksimalt ut av sitt eget fett, og jo lenger man holder på, jo flinkere blir kroppen til å bytte mellom både mat og fettlager - det er jo tross alt det som er kroppens naturlige status. Det er vel også særlig innen langdistanseidrett at en god fettfrigjøring kommer til ekstra nytte.

Overvektige mennesker har jo et enormt energilager på kroppen som de ikke får tilgang på før de kutter ned på karbene. Men det er sikkert veldig individuelt hvor mye mat man må spise ved siden av og hvor ofte man må spise. Merker selvfølgelig selv også hvor enorm forskjell det er på et høyfettkosthold og høykarbokosthold med hensyn til hvor langvarig og jevn energi jeg har, om det så bare er i hverdagen. Det er mange som sier de ikke merker så stor forskjell, men man har jo forskjellig utgangspunkt, og noen er kanskje ikke så vant til å kjenne etter hvordan kroppen har det?

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat