Vis enkelt innlegg
Gammel 01-11-12, 15:34   #225
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Oida - Jaquesson igjen

Opprinnelig lagt inn av LinLeia, her.

Insulinresistens er sannsynligvis en viktig faktor i problematikken rundt overspising

Merer du at overspising er et tegn på insulinresistens???

Jeg tror det er tilfelle med meg iallefall .- en av faktorene om ikke annet!
Sånn jeg fungerte før lavkarbo:
Jeg spiste (uavhengig om det var GR-diett eller snop til lørdagskos). Når jeg "hadde fått metta mi" stoppet jeg (uavhengig om det var fordi magen var full, jeg ble kvalm av for mye mat eller det var tomt eller noe annet).
2-4 timer etterpå ble jeg sulten (trodde jeg). Og dette var uavhengig av ant KCAL jeg hadde spist, men jo raskere KH jeg hadde puttet i meg, desto fortere ble jeg sulten.
Symptomene på det jeg trodde var sult: Svimmel og ør i hodet. Om jeg ikke spiste da så økte symptomene til å få dårlig kognetive evner ganske raskt: korttidshukommelsen sviktet, evnen til rasjonell tankegang sviktet, jeg begynne å småskjelve (kunne ikke skjære brød), slet litt med å snakke og holde øynene åpne...
Allikevel har jeg visst aldri hatt diabetes...
I tillegg til dette så var det ganske umulig for meg å spise bare én bit sjokolade eller et lite stykke av yndlingskaka... Jeg spiste det jeg elsket til det var tomt fordi jeg ikke viste når neste gang jeg kunne få det var - desperat er ordet! jeg kunne lett legge i meg en hel karamellpudding (les: 4 breddfulle tallerkener hjemmelaget på hotell fx), fordi jeg fråtset for å gå glipp av minst mulig!

Rart at jeg ikke ble enorm... (har alltid stoppen før jeg har fått BMI på 35 iallefall og begynt nedturen igjen). Jeg tror jeg ble reddet av en god porsjon muskelmasse og evne til å like å bruke den. I tillegg har jeg vel i det minste en del av viljestyrken som skulle til, så jeg klarte å unngå fellene i ganske stor grad det meste av tiden.

Nå etter at jeg begynte på lavkarbo er saken en helt annen.
Kroppen registrerer KCAL inntaket mitt og regulerer sulten etter det. Jeg kan lett gå 10-12 timer uten mat om forrige måltid var KCAL-tett.
Jeg blir ikke svimmel når jeg er "sulten", men får "sug" i magen isteden (det fikk jeg jo aldri før).
Jeg kan fint klare meg uten frokost om jeg ikke er sulten. Er ikke uvanlig at jeg bare drikker en kaffekopp med fløte og "går på" den frem til lunch.

Etter mitt første svangerskap var jeg i faresonen for å utvikle insulinresistens, men fikk aldri diagnosen.
Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes ETTER det gikk galt i mitt 3. svangerskap - glukosebelastningen og symptomer forøvrig i selve svangerskapet var innenfor normalen. Det var da jeg begynnte med lavkarbo...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat