Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 21:23   #1
Milla123
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 14
Milla123 er på en erverdig vei

Hva skal man spørre legen om?

Etter at en venn av familien fikk behandling mot hormonforstyrrelser ble jeg bevisst på at det kanskje var noe lignende jeg opplevde. Opplever muligens problemer med stoffskifte.

Jeg er en jente på 22 år, og er generellt ganske aktiv. Hjemme hos oss spiser vi steinalderkost, da mannen er kroppsbygger er det stor fokus på mat og hva vi putter i oss. Har alltid vært forsiktig.

Som barn var jeg liten, men fra jeg var 7 og oppover begynte jeg å legge på meg. Da jeg var 15-16 ble var jeg 1,58 og veide 65kg. Som er litt mer enn det man burde men helt normalt. Så gikk det bare en vei, jeg ble tyngre! Sist jeg veiet meg viste skjermen 94 kg. Det er veldig varierende, det kan gå fra 94 - 96 på et døgn uten at jeg gjør noe anderledes enn dagen før.

Etter at jeg fikk høre om behandlingen hos spesialist som vår venn gikk gjennom begynte jeg å google, og fant at jeg passer godt inn med flere symptomer som viser til hormonforstyrrelser.
- Jeg opplever mye øresus. Det kan være alt fra et par sekunder, til timer til dager.
- Jeg fryser mye, er alltid kald, men det er som regel på fingre - nesen - føtter. Genrell også kald i kroppen.
- Har mye hår i ansiktet, på magen og bryst som plager meg.
- Menstrasjonen min er kraftig og medfører store smerter. Det er så ille at jeg må ha 1000mg paracet per 4 time for å kunne fungere nogenlunde normalt. Jeg har vært hos gynekolog som fant cyster på livmoren, men disse var ikke grunn til engstelse der og da, det er flere år siden og jeg skal tilbake nå.

Dette er noe av det jeg opplever og det jeg lurer på er hva jeg skal spørre etter dersom jeg mistenker hormonproblemer? Er det spesielle tester som må taes, evnt noen som har vært gjennom dette og kan fortelle litt?

Milla123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat