Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-06, 21:27   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og surrete blødninger...trenger råd!

Opprinnelig lagt inn av Hennie

Det med uregelmessighet i blødningene er naturlig ved lavkarbo.


Hei Hennie ! Med all respekt for dine leger, - men jeg tror ikke de er helt oppdaterte og har kunnskap nok om lavkarbo kosthold til å vite hva de snakker om.

Min spesialist var overlege på GYN avd på tildigere SiR i mange år og han er også spesialist på PCOS. Han er meget positiv til lavkarbo kosthold og sier at de fleste av hans pasienter med den diagnosen får mensen tilbake og opplever en opprettelse av hormonbalansen etter kostomlegging. Han har mange babybilder på veggen som bevis !

Av de jeg kjenner som lever etter lavkarbo prinsippet (det er ganske mange etterhver - over hele verden) har alle uten unntak fått tilbake mens/regelmessig mens etter kostomleggingen. De som har hatt normal syklus fra før har fått en periode på 1-3 mnd med noe uregelmessigheter før det har stabilisert seg igjen.

Dette gjelder folk som holder seg til et lavkarbo kosthold. Ikke semi-lavkarbo eller kvasi-lavkarbo - tror det er litt viktig.

Syns derfor det er rart at en lege og ikke spesialist og en gyn kan uttale seg om at der er normalt med blødningsforstyrrelser på lavkarbo kosthold når det motsatte er tilfelle i praksis. Hvor mange kjenner de som går på lavkarbo da ? Det er jo ikke akkurat et "normalt" kosthold i Norge. Her inne og på andre utenlandske forum er det utrolig mange lavkarbere både med og uten PCOS samlet. Det er også et faktum at de flere av medlemmene her inne kan og vet mer om kosthold enn hva en lege noensinne vil kunne. Jeg tror de uttaler seg mot bedre vitende fordi de ikke kan svare på hva som er den egentlige grunnen til din uteblevne mens. Det er lett å skylde på kostholdet. Noe faglig grunnlag har de iallefall ikke !

Og hvorfor anbefaler de fleste spesialister på PCO(S) lavkarbo kosthold til sine pasienter ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat