Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-12, 12:59   #50
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Sv: Re: Sv: Paleo/primal/steinalderkost

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Jeg visste ikke at det var to forskjellige retninger, trodde det var det samme. Der ser du hvor mye jeg veit. Takk for link til bok, skal sjekke den ut.

Robb wolf står bak The Paleo Diet, og Mark Sisson bak Primal Blueprint. Paleo er en forkortelse for paleothic ( som i paleoistisk periode aka steinalderen).
Det henger enda igjen litt skepsis ang mettet fett hos paleo tilhengerne, og de har gjerne mere innslag av fisk og hvitt kjøtt, samt lite av feite melkeprodukter. Samtidig har de økt fokus på proteiner, og det er vanlig å anbefale 2-2,5 g proteiner pr kg kroppsvekt.
PB(primal blueprint) er ikke redd for det mettete fettet, og så lenge man får i seg rundt 60g karbs, og proteiner( ca 1gxkroppsvekt) så kan man spise så mye fett man vil.

Paleo er også mere en diett mange som bedriver fitness/crossfit bruker for å deffe, altså ned i fett%. Og flere bruker et lite kaloriunderskudd.

PB er mere for hvermansen, og har stort fukus på det å finne kroppens egen idealvekt. Samt å stresse ned i hverdagen..fokus på LEK og morro. Samt fysisk aktivitet og det å leve ut det naturlige mennesket

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat