Vis enkelt innlegg
Gammel 31-05-11, 11:33   #61
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: PCOS skravletråd

Opprinnelig lagt inn av Tusta85, her.

Altså - nå som jeg har fått påvist pcos, burde jeg da teste for andre ting også? :gruble:
Dette var jo helt tilfeldig for meg da det ble oppdaget av gyn fordi vi prøver å få barn....

Jeg ville ha bestilt time hos fastlegen og bedt om å få tatt disse prøvene, som KarMa40 la ut i en annen tråd:

Sitat:

Ett sett prøver for lavt stoffskifte burde omfatte disse: Og de skal taes fastende tidlig på morgenen!
TSH
fT4
fT3
Anti-TPO
TRAS
Vitamin B12
Vitamin D3
Ferritin
Jern
Jernbindingskapasitet
Jernmetning

Og for PCOS også: Også fastende
Glukose
Insulin
C-peptid

Jeg ville også lagt til:
LDL
HDL

Tidsskriftet har en god artikkel om PCOS, som kan printes ut og taes med til legen (skal i hvert fall jeg gjøre, for min lege kan ikke så mye om det). Den har ikke med lavkarbo som et behandlingsalternativ, men det er vel neppe noen overraskelse. Legg spesielt merke til disse:
(hentet fra artikkel)

Sitat:

Et mål ved enhver behandling av syndromet må også være å forebygge negative langtidseffekter, som diabetes, hjerte- og karsykdom og kreft. Fastlege og pasient bør derfor komme frem til individuelle oppfølgingsrutiner (26, 27). Ved disse kontrollene bør man måle kroppsmasseindeks og blodtrykk. Dessuten bør blodprøver for vurdering av lipoproteinnivå og diabetes inngå. Det er viktig å merke seg at måling av fastende serum-glukose ikke er en egnet prøve for å påvise diabetes hos kvinner med polycystisk ovariesyndrom (28). Amerikanske studier har vist at mens de fleste kvinner med lidelsen har normale fastende serum- glukosenivå, har opp mot 30% av kvinnene redusert glukosetoleranse og 8–10% har udiagnostisert diabetes mellitus ved glukosebelastningstest (26). Urinprøve for å utelukke glukosuri bør tas rutinemessig.

Sitat:

Hovedbudskap

  • Allmennleger og gynekologer bør sette seg inn i de nye reviderte kriteriene for polycystisk ovariesyndrom
  • Diagnosen bør stilles i samarbeid mellom allmennlege og gynekolog
  • Ikke bare kortsiktig, symptomatisk behandling, men også langsiktige forbyggende tiltak bør iverksettes hos kvinner med polycystisk ovariesyndrom

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat