Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-15, 21:25   #51
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: The Biggest Loser Norge

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke nødvendigvis helt forskjellig. Adrenalin og Kortisol kan skape den samme reaksjonen som sukker, og slår også ut på blodsukkermåling. Ergo kan økning av strsshormoner sette kroppen i "nå trenger jeg sukker" modus.

Adrenalin og kortisol er hormoner som utløses ved stress, det er riktig, og det påvirker både blodsukkeret og helsen forøvrig, spesielt når det er forhøyet over lengre tidsrom. Men. Mange mennesker klarer å håndtere stress ved å regulere seg selv ned på forskjellige måter, kanskje ved å "snakke fornuft med seg selv", søke trøst hos en venn, løpe en tur, meditere eller på andre konstruktive måter. Andre, som jeg, sliter med dette, sannsynligvis på grunn av en medfødt sårbarhet (temperament, fysisk genetikk) + en oppvekst (konflikter, uro, autoritære omgivelser, store krav til prestasjoner, mobbing) der jeg har lært å håndtere stress og problemer ved å stikke hodet i sanden og spiiiiiiise. Det var en strategi som funket den gangen, men som har blitt ganske så destruktiv.

Derfor er det så viktig for meg å ikke bare jobbe med kostholdet mitt, men også med hvordan jeg regulerer følelsene mine.

Naturligvis har ikke alle det slik som jeg har det. Jeg fikk bare et voldsomt behov for å forklare hvordan det er for meg, mest for å illustrere at overvekt kan bunne i så mangt.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat