Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-09, 23:56   #10
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: hoho! hva er sjansen for og ha blodtype B ?

Hm, dette var jo faktisk litt interessant:

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Blodtype B: balansert, fleksibel og kreativ... Jeg er fleksibel og jeg er kreativ. Ikke kreativ i hendene, men i hodet.

  • BALANSERT NERVESYSTEM
  • STERKT IMUNSYSTEM Er sjelden syk, tåler det meste, bortsett fra når jeg er helt utslitt av mitt lave stoffskifte.
  • TOLERANT FORDØYELSESYSTEM Nja, har veldig følsom mage.
  • MEST FLEKSIBLE VALG AV KOSTHOLD
  • TÅLER MELKEPRODUKTER Ja, aldri merket noe til at jeg ikke tåler det.
  • REAGERER BEST PÅ STRESS MED KREATIVITET Ja, det kan kanskje hende.
  • KREVER BALANSE MELLOM FYSISK OG PSYKISK AKTIVITET FOR Å HOLDE SEG SLANK OG VÅKEN
Fremmer vekttap:
grønne grønsaker, vilt, lever og lakriste. Hehe, kanskje jeg burde begynne å spise vilt.

Vekttap:
Unngå: mais, linser, peanøtter, sesamfrø, bokhvete og hvete. Ja, hvete er fy fy for meg. Da er magen min helt på tur. Peanøtter har jeg faktisk spist hele uken nå, og denne uken hadde jeg faktisk vektnedgang.


Kilde: Blodtypedietten (P. D`Adamo & C. Whitney 1999)

Opprinnelig lagt inn av Charmtassen, her.

Det var så lite informasjon her om oss "8-prosent'ere", så jeg har søkt litt rundt etter mer å skrive her. Det kan kanskje bli litt gjentagelse, men greit med noen påminnelser.

Type B - bør få i seg fet fisk Jeg liker best laks og makrell i tomat, av alle fisketyper. Og kveite, men den er kanskje mager, den.
Når folkeslag og kulturer blandes sammen dukker blodtype-B opp. B er balansert og klarer en bred diet.
B-typen kan oftest stå imot de vanligste moderne sykdommer; hjertesykdommer og kreft. De har derimot lettere for å få eksotiske sykdomer sånn som reumatisme, lupus og kronisk trøtthetssyndrom. Jeg har hypothyreose, som jo også er en autoimmun lidelse, som flere av disse. For B er den største risikoen i vektøkning mais, hveteprodukter, linser, nøtter og sesamfrø. B ligner O i sitt forhold til gluten. Kroppen har problem med og bryte ned det og lagrer det som fett. Ja, vet du, det stemmer helt sikkert. Jeg har lenge slitt med magen når jeg spiser hvete, og legen testet meg faktisk for cøliaki. Men den var negativ. Men samtidig er jeg allergisk mot gress og kryssallergi der er hvete, så det forklarte nok hele greia for min del. Meieriprodukter passer type B bra. Det liker jeg godt, og har heller aldri hatt problemer med.

Styrke:

Sterkt immunforsvar, tillpasser seg lett til omstillninger i mat og miljø. Ja, det er sant.
Svakhet:
Ingen svakheter, men ubalanse årsaker en svekkelse av immunforsvaret.
Medisinske risker:
Diabetes, kroniskt trøtthetssyndrom, lupus, reumatisme.
Mat for å gå ned i vekt:
Kjøtt - øker emneomsettningen. Godt jeg spiser masse av det nå.
Fisk - spesiellt fet fisk som makrell og laks . Godt også at det er disse jeg liker best.
Meieriprodukter - B er den eneste blodgruppen som kan spise alle sorter meieriprodukter, Godt å vite.
Grønnsaker - en viktig del av dietten. Det spiser jeg også masse av.
Frukt, olivenolje, lever Her er det kun olivenolje jeg bruker, sammen med Cocosa og MCT.
Unngå:
Skalldyr, gluten fra hvete er vanskelig og forbrenne. Nøtter Jeg spiser både reker og nøtter, men kanskje det er partystoppere for meg?
Tillskudd:
Magnesium, lecethin Magnesium tar jeg, og merker stor forskjell om jeg ikke tar det.
Mosjon:
Fysiskt og mentalt balanserte sporter som: sykkling, tennis, svømming, klattring.
Haha, sykling og svømming er det jeg liker best. Og jeg elsket badminton i mine yngre dager. Jeg klatrer ikke, men går en del i Sunnmørsalpene om sommeren.

Utdrag fra boken Eat Right for your Type, av Dr. Peter J. D'Adamo with Catherine Whitney (G. P. Putman's Sons, New York).
http://php.iform.no/pub/art.php?id=55

Her stemte jo faktisk en del på min blodtype i alle fall.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat