Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-11, 16:25   #16
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Savner kaffe, te og brus!

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Ja, men det må du ikke finne på å bruke nå. Bringebærbladte brukes av mange mot slutten for å hjelpe til med å sette i gang fødselen. Tas det tidlig i svangerskapet kan det visstnok fremprovosere abort.

Bra du sier det Cyan. På urtesiden til Rolv Hjelmeland står det at det ikke er noen rapporterte bivirkninger, men at det bare bør brukes de tre siste månedene av svangerskapet, trolig for å være på den sikre siden. Jeg skrev ikke om det fordi jeg ikke var sikker, men det var derfor jeg ba TS sjekke de urtene hun evt bruker Jeg tror ikke jeg ville vært redd for det i mindre mengder altså, men jeg vil jo ikke ha på meg ansvaret her da.

Sakset dette fra forum.snartmamma.com

Sitat:

""Kvinnens urtebok". Der står det om te av bringebærblad at det virker avslappende, styrkende og sammentrekkende og er særlig velegnet for livmoren. Fra gammelt av har det blitt brukt for å sikre en trygg og lett fødsel, og etter fødselen for å styrke ammeproduksjonen. Sammentrekningene under fødselen blir mer effektive slik at fødselen blir kortere, men det lindrer også smerter. Det skal også hjelpe mot kvalme under svangerskapet. Det anbefales at gravide drikker en kopp daglig fra tredje måned, og tre kopper daglig fra sjette måned. Når veene begynner, kan du drikke en kopp hver time så lenge du orker. "

Altså at en kopp te daglig fra tredje måned er gunstig.

Grunnen til advarslene er nok at det teoretisk sett kan føre til at livmora trekker seg sammen og utstøter fosteret, men det må i tilfelle være i større mengder, tror jeg - og tidlig i svangerskapet.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat