Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-12, 14:03   #25
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Stupid is that stupid does ...

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Hva mener du med vitenskapelig bevist og anerkjent mot sykdommer? Hvilke dietter oppfyller dette kravet?

Ikke mange dietter, men glutenfritt for mennesker med cøliaki er ett eksempel.
Grunnstønadprinsippet sier man må dokumentere at man har høyere utgifter pga langvarig sykdom enn man ville hatt som frisk. At en diett skal være vitenskaplig bevis og alminnelig medisinsk anerkjent finner jeg ingen klar tolkning på i lovverket, men slik jeg tolker det må det være en diett som legen har anbefalt og som flertallet av leger, også NAV`s rådgivende lege, støtter som "medisin" mot sykdommen. Slik jeg tolker det, vil det også være et krav at man via studier har klart bevist at dietten fungerer for sykdommen (som MÅ være diagnotisert av lege, og godkjent av NAV`s rådgivende lege).

Siden mange av de som bruker lavkarbo som en vektregulende "kur", vil dette hos NAV`s rådgivende lege ofte bli sammenlignet med tradisjonelle slankekurer som f.eks. begrenset matinntak og økt trening, og da er det vanskelig og si at lavkarbo er medisinsk alment anerkjent som den eneste rette måten og slanke seg på.

I tillegg er grunnstønad noe som kan tilstås ved langvarig sykdom. Om man velger lavkarbo som en slankekur, vil dette for mange være midlertidig (og dermed oppfyller det ikke reglene lenger), og selv om man adopterer lavkarbo som livstil, så er det såvidt jeg skjønner klart vanligst og øke karbohydratene til moderat lavkarbo (som er rimeligere enn ketogen diett) når man har oppnådd sin ønskede vektnedgang.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat