Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-11, 11:23   #7
hoykarbo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 7
hoykarbo er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo - en prosess?

Tusen takk til dere siste to for meningsgivende svar Jeg trodde kanskje at insulinnivået fungerte mer på linje med blodsukker, selv om jeg nå kom på å ha lest at insulinnivået holder seg høyt etter at blodsukkeret har avtatt.

Nerthus: Veldig godt forklart!

Målet mitt er ikke vektnedgang, men jeg har skjønt at lavkarbo er mye bedre for hud, tannhelse og metthetsfølelse enn høykarbo. Jeg har alltid ment det er rart at tenner ikke tåler et normalt kosthold, så dette funnet synes jeg er interessant, selv om det ikke er noe jeg har et problem med. Metthetsfølelse er derimot noe jeg som "superforbrenner" (litt uønsket) sliter med. Med mindre jeg spiser veldig store måltider er jeg sulten igjen etter 1,5-2 timer, og da MÅ jeg ha mat, særlig hvis dette gjelder etter frokost eller lunsj, selv om jeg ikke spiser de største måltidene i verden. Jeg er ikke helt typen som ønsker å kutte ut mat med næring som kroppen har bruk for, som gulrøtter og et knekkebrød med 24% fiber og makrell i tomat. Min hjemmelagde kaffe latte kan jeg heller ikke droppe... Men jeg mener at nordmenn har et feilaktig godt syn på brød og den slags, og ønsker ikke dette kostholdet. Det blir selvfølgelig min filosofi, jeg må si jeg respekterer dere som følger en streng lavkarbodiett

Derfor lurer jeg på om et kosthold hvor jeg kutter karbohydrater er et kosthold for meg, men da i form av en nedkutting av brød, hvetemel, pasta, ris og poteter. De tre sistnevnte spiser jeg ikke mye av fra før. Jeg tror kanskje Lindberg-holdningen vil være min greie. Jeg prøver nå å bytte ut vanlig brød med en form for lavkarbobrød, med like mye fett og karbohydrater, og jeg kommer ikke til å velge fete meieriprodukter, men gode kilder fra umettet fett som fisk, oljer, nøtter og avokado.

Gracella: Du sier noe der! Jeg snakket med en fransk kvinne i 20-årene i sommer om nettopp det. Hun har bodd både i Frankrike og Norge, og mener at mye av grunnen til at vi blir fete i norden er at man spiser voldsomt mye snop i helgene, og at vi gjør det på kveldstid når kroppen ikke trenger kaloriene, og sikkert allerede har høyt blodsukker (?). Ikke at jeg vet nok om dette, men godt påpekt fra din side.

Det blir spennende å følge med på lavkarbo-forskningen fremover, ingen tvil om det!

hoykarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat