Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-04, 22:59   #4
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Oooops!!!!
Ja, hadde det ikke vært for dere......! (sukk!)
Jeg har jo lest side opp og ned om denne spelten - og fant faktisk til slutt en spennende oppskrift på Gogle. (Tar minst 3 dager å få brødet ferdig) JEg tenkte ikke over at det er "Fedon-folk" som spiser dette. Akk ja!...sannelig ikke lett dette*

Og her kommer Fondant,n som takk:

400g mørk sjokolade (fra 70%)
5/7 cl cognac
8 egg
1 appelsin
4ts frysetørret kaffe

Bryt sjokladen i biter og ha den i en kasserolle. Rør kaffepulveret ut med vann i en halv LITEN kaffekopp. Hell kaffen og cognac over sjokoladen. Sett kasserollen på platen i vannbad på svak varme.
Rør forsiktig med en gaffel når sjokoladen har smeltet og ta kjelen av varmen når massen er jevn og myk.
Ta eggene og skill plommer og hviter. Ha en klype salt i hvitten og pisk denne så stiv som mulig.
Ha sjokoladeblandingen over i bollen med eggeplommer og rør godt. Ha deretter denne blandingen over bollen med eggehvittene. Bland godt, men forsiktig sammen. Det står faktisk ingenting om hva man skal gjøre med appelsinen, men i en ganske tilsv. oppskrift på sjokolade-mousse står det at det er bare det ytterste gule på skallet som rives og blandes i røren.
Forvarm ovnen til 250 grader. Ha massen i en smurt, ildfast form. La den steke i bare 8 min. slik at "kaken" forblir myk innvendig.
Serveres som den er.....eller med is til... (vel, vel...)

Jeg sitter og ser på "cognac 5/7 cl"....Hva slags mål er det egentlig?
Ikke er jeg glad i cognac, og ikke er jeg spes. god i matte, så jeg spør: Er et cognacglass normalt på 7 cl? Slik at dette blir ca 3/4 fyllt opp?

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat