Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-04, 00:42   #5
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs
Smile

Nøttebrød

[quote=aveline]Nå har jeg endelig fått somla meg til med å få spelt-mel i hus, både siktet, sanmalt, klemt og kli-spelt. Og så går jeg i gang med å lete etter oppskrifter, men finner ingen som kun har speltmel i seg, og på Atkins kan man ikke kombinere med andre melsorter. Noen som kan hjelpe?

Har aldri brukt speltmel selv, men fant denne oppskriften i et EAT blad:
500 hasselnøtter
15 egg
250 g meierismør
100 g finsiktet speltmel
110 gr. kremfløte
2 strøkne ss bakepulver
1/2 ts muskattnøtt
1 stor ss brødsmuler
Nøttene males til fint mel og mikses sammen med brødbitene, bakepulver og muskat.
Tilsett egg og fløte og bland godt. Hell i smeltet smør og og kna/ bruk kjøkkenmaskin til en fin deig. Smør en brødform og ha i brødsmuler. Ha oppi deigen og la det være plass til å heve. I ovn på 225 grader og stek i 40 min. La brødet kjølne i ovnen.
Dette gir:
7100 kcal tot., derav
6, 9 % Karbohydrater
82,3 % Fett
10,8 % Proteiner

Har ikke bakt dette selv. Det har jo svært lite karbohydrater men ikke så mye protein,-- og uhyggelig mye fett!!! Det må jo smaker godt, så kanskje jeg prøver det som "julebrød". Selv bruker jeg Rolls og Eggepannekaker.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat