Tråd: Suksessterte
Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-10, 19:45   #1
Svadadama
Medlem
 
Svadadama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 93
Svadadama er på en erverdig vei

Suksessterte

Har tatt utangspunkt i en oppskrift som jeg har fått av min stemor. Denne gir ei kjempegod mandelterte med himmelsk smørkrem, tror det må være en av mine favorittkaker.

Jeg byttet ut sukker og melis med sukrin og sukrinmelis, hvetemelet med fiberhusk og noe av mandlene med paranøtter.

Orginaloppskrifta:

Sitat:

Bunn: 4 eggehviter (eggeplommene tar du vare på de skal du bruke i kremen)
125 gr. sukker
150 gr. mandler
1 ss. hvetemel
½ ts. bakepulver
Mal mandlene i mandel kvern. Eggehvite og sukker piskes hvit (eggedosis). Bland resten av ingrediensene og ”skjær” de inn i eggedosisen. (Skjær = rør forsiktig til alt er blandet inn.)

Stekes i ca 30 min. ca 150°C

Krem: 4 eggeplommer
125 gr. melis
½ ts. vaniljesukker
1 dl. fløte
125 gr. meierismør

Smøret kan du skjære i skiver og legge på et fat når du starter å bake. Da får det tid til å bli passe mykt.
Ha eggeplommer og fløte i en liten kasserolle og sikt i melisen . Dette skal kokes på svak varme til det tykner ca 3 – 4 min. Så avkjøler du det i et vannbad i vasken. Når det er avkjølt rører du i smøret. Det trenger ikke være helt kaldt men ikke så varm at smøret smelter. Du må røre til smøret er oppløst.( Det er ikke godt med smørklumper)
Hvis du synes kremen er litt for bløt, kan du sette det i kjøleskapet ei lita stund. (Den kan bli litt bløt hvis smøret blir for mykt) Smør kremen på kaka når kaka er avkjølt.
Dette blir en suksess ☺


Jeg hadde bare en liten form idag. Så jeg halverte oppskriften. Og i stedet for bare mandler så tok jeg 35 g mandler og 35 g paranøtter. Da endte jeg med ei kake som inneholder ca. 9 karber. (40 g protein og 148 g fett)


Jeg våger meg til å legge den ut her selv om jeg ikke har prøvesmakt enda, for resultatet ser iallefall veldig bra ut!
















Svadadama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat