Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-08, 13:47   #32
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: For de som vurderer gastric bypass, kriterier og info.

Opprinnelig lagt inn av theo, her.

Jeg håper virkelig dere tenker dere svært godt om før dere går til dette skrittet. Dette er en av de typene operasjoner som har høyest risiko både for alvorlige komplikasjoner og for død.

Komplikasjonene en må leve med resten av livet etter en slik operasjon er og mange og voldsomme. Dere vil aldri igjen kunne nyte et måltid mat. Dere må sannsynligvis slutte helt med alle melkeprodukter. Dere kommer være plaget av hyppig oppkast, diarre og magesmerter. Feilernæring er en selvfølge, så dere må få vitaminsprøyter og jerntilskudd resten av livet. Pasienter etter denne type operasjon er også mer utsatt for leverproblemer, gallestein, nyrestein og metabolisk encephelopati (hjerneskade).

Jeg er selv lege og har erfaring med pasienter av denne gruppen. Det er ikke alle som er så fornøyde i etterhånd. Så stå på, endre matvaner og livsstil! Bariatrisk kirurgi er IKKE en enkel utvei.

Makan til tullete og uvitende innlegg. Hadde det bare vært å ta seg sammen, slik du sier, hadde ingen trengt å ta en operasjon, tror du vi gjør det for moro skyld?
Jeg er selv Gastric bypass-operert og kjenner meg overhodet igjen i dette innlegget. Jeg har over et dusin venner og kjente som også er operert, og de har ingen som helst problemer. Alle som kjenner meg kan skrive under på at jeg nyter maten og lever godt, nesten litt FOR godt. Kaste opp tror jeg ikke engang vi KAN som operert, jeg har ikke kastet opp på 2 år nå, selv ikke da jeg var gravid og var ekstremt kvalm i 10 uker. Jeg har heller ikke tatt en eneste vitaminsprøyte siden operasjonen, hvor får du det fra?
Jeg har forresten INGEN problemer etter operasjonen. Den eneste effekten jeg har hatt er vektnedgang, ingen INGEN problemer. Men så er jeg operert privat også, som regel tryggere det.

Jeg er så glad jeg tok dette valget, og at jeg valgte Aleris, til tross for dårlig økonomi. Jeg har gått ned i underkant av 70 kg og lever helt normalt, det er helt fantastisk. Men så var jeg stor også, med en BMI på 44. Til tross for ung alder er jeg nesten sikker på at jeg ikke hadde levd i dag om jeg ikke hadde blitt operert. Jeg hadde også utviklet diabetes, det fikk jeg vite samme dag som operasjonen. Den har forsvunnet etterpå ...

Dette er ikke ment som et "halleluja-ta operasjon, alle sammen"-innlegg altså. Jeg synes bare det er så mye skrekk-propaganda ute og går når det gjelder disse operasjonene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 28-10-08 kl 14:29.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat