Vis enkelt innlegg
Gammel 27-06-13, 02:12   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Blodsukkermåling

Utifra prøvene dine vil jeg være veldig enig med legen din.
Hos et friskt menneske så skal blodsukkeret være tilbake til det det var før mat senest innen to timer.
Og før mat skal blodsukkeret hos friske mennesker ligge mellom 4 og 6 (og også hos oss diabetikere)
Men, type 2 kan i svært mange tilfeller reguleres ved kosten og uten behov for medisiner. Jeg har type 1, men min kropp er så idiotisk at den ikke godtar insulin, så jeg må regulere blodsukkeret med kosten.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg og sjekke ut www.diabetes.com. Det er et engelskspråklig diabetesforum der de aller fleste regulerer diabetesen sin i stor grad ved kosthold. Masse intressante artikler, oppskrifter, etc.
Jeg er medlem av både diabetesforbundet og kostreform. Anbefaler kostreform på det sterkeste da de er oppdaterte og er klare på at vi diabetikere kan redusere behovet for medisin enormt ved enkelt og greitt leve lavkarbo. Diabetesforbundet er en smule forstokket og lever fremdeles i "poteter og korn er det sunneste og spise-tiden", selv om man har diabetes.
Jeg spiser f.eks. aldri over 5 karbohydrater pr måltid og har en HBA1c på 5,3 og et fastende blodsukker på rett over fire.

Carisma; jeg skjønner virkelig ikke hvor du har det fra at blodsukkerkontroll eller korttidsukker som du kaller det, ikke er til og stole på????
Det tas fastende blodsukker jevnlig hos leger og på sykehus og da er det nettopp korttidsukker som sjekkes. Jeg sjekker mitt blodsukker 10-12 ganger pr dag, og det er til og stole på.
Langtidsblodsukkeret, eller HBA1c, er derimot etter mitt syn ikke en grei måte og sjekke blodsukkeret, fordi den ikke tar hensyn til høye topper eller lave målinger; den gir bare et tverrsnitt av målingene.
HBA1c vil foreksempel ikke kunne vise om man har "omvendt diabetes" eller reaktiv hypoglycemica som det heter på fint. Den vil heller ikke si noe om at man for eksempel som diabetiker har fem følinger og fem tilsvarende hopp oppover daglig.
Et lite stikk i fingeren sier ikke annet enn hva blodsukkeret er akkurat der og da. Mistenker man for eksempel reaktiv hypoglycemica så er det kun en måte og avsløre det på; hyppige "korttidsmålinger" for og fange opp fallene i blodsukker.....

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.

Sist redigert av BenteR : 20-07-13 kl 01:35.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat