Vis enkelt innlegg
Gammel 14-10-10, 17:07   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Nå er kanel blitt farlig

På en måte stemmer overskriften på tråden, med vekt på blitt . Kanel er ikke kanel lenger. Nesten all kanel som selges på det norske markedet nå for tida er cassiakanel, uten at det står på pakkene. Kanelstengene også. Men jeg har funnet ekte kanel/ceylonkanel på helsekost. Den smaker litt annerledes enn cassiakanelen, søtere og mindre kraftig på en måte. Hvis dere har smakt kaneltyggis, så er det den smaken

Advarselen virker jo litt søkt med tanke på hvor mye annet vi får i oss - som en av de som kommenterer saken på nrk.no skriver, hva med å advare mot all den reseptfrie medisinen vi pøser i oss for eksempel (og som skader leveren ...)? Det virker som at det alltid er naturlige matkilder og naturmedisin det advares mot, mens farmasøytiske produkter og f eks søtningsstoffer som aspartam er liksom trygt.

Men når det er sagt jo si at man skal være forsiktig med å overdrive bruken av alle urter, også med (cassia)kanel. Det er en urt med potente virkestoffer, den har både positive og negative egenskaper som de fleste urter. Jeg pleier å rådføre meg med Rolv Hjelmstads Urtekildens planteleksikon, her er det han skriver om kassiakanel. Han advarer gravide og ammende mot å bruke cassiakanel "mer enn til kulinarisk bruk", og fraråder også bruk til barn. Men det står ikke om han fraråder "kulinarisk bruk" til barn. Kanskje best å dosere forsiktig til barn i alle fall, eller kjøpe ceylonkanel, som er det vi stort sett fikk som barn


Sist redigert av Huldr : 14-10-10 kl 23:31.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat