Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-11, 16:51   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Tungpustet og sover dårlig

Opprinnelig lagt inn av karbomagnet, her.

Du bør nok ta en tur innom legen din. Bør sjekke bl. annet. Arteriell blodgass, mtp. acidose. Ingen grunn til å tenke på metabolsk acidose om du ikker er su (pH< 7,35 tror jeg). Metabolsk acidose sees som regel ved nyresvikt, men det har ikke du, kun ved akutt alvorlige tilfeller eller kronikere. Hos diabetikere som bruker insulin kan det skje.
Ved lav karboninntak vil det som regel dreie seg om langvarig faste.

Andre ting legen bør sjekke er elektrolytter, det å måle magnesium er lite hensiksmessig siden det meste av magnesiumen er intracellulært.
Ellers er jo andre mangeltilstander ikke uvanlig årsak til slapphet, sjekk også blodprosent og ferritin.

De testet arteriell blodgass på meg da jeg var på sykehuset (der de går inn med en kanyle på innsiden av håndleddet). Denne var heldigvis helt ok, MEN de sa at selv om "blodet" ikke er surt så kan kroppen likavel være blant annet muskulær sur og derfor føles tung. Jeg ble anbefalt hårprøveanalyse for å få mer eksakte svar. Kroppen er jo MER enn muskler og blod.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat