Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-17, 19:47   #1
frkgressløk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2017
Innlegg: 13
frkgressløk er på en erverdig vei
Question

Lifesum viser feil? Hvordan få i meg mer fett (tåler ikke egg og melk)?

Heisann!

Jeg er helt ny her på forumet og på lavkarbo. Startet på ketolyse for en uke siden. Følger en kostholdsplan fra "Spør Thor", men den inneholder en del retter med egg i, inkludert majones, rekesalat osv. Jeg er allergisk mot både melk (både laktose og melkeproteiner) og egg, og kan derfor ikke ha disse matvarene. Har derfor en del spørsmål i tilknytning til hvordan jeg skal få i meg nok næring.

Jeg erfarer at når jeg følger planen, så spiser jeg ofte for mye protein i følge Lifesum når jeg logger maten der. I appen står det at jeg skal ha 15% protein. Jeg har lest litt forskjellige meninger om hva som skjer når man inntar for mye protein. Noen mener at det ikke har noen betydning, andre mener at det omdannes til fett. Hva er rett her? Akkurat i dag er jeg 26 g over proteingrensa, da har jeg spist 100 g kyllingfilet og 200 g kjøttdeig.

Som sagt får jeg ikke i meg fett via egg eller meieriprodukter, men jeg steker maten i cocosa, har litt olivenolje over salaten, spiser oliven, litt valnøtter og har noen spiseskeier med MCT i teen. Etter kostholdsplanen får jeg i meg 100 g lett kokosmelk hver dag i smoothie med bær. Hva kan jeg tilføre for å få i meg mer fett? I dag mangler jeg, i følge Lifesum, 38 gram fett. Jeg kan ikke tilføre fett via avocado akkurat nå, på grunn av kostholdsplanen hvor jeg skal holde meg unna i en fireukersperiode pga. IBS (irritabel tarm). Er det sånn at man ikke går ned i vekt hvis man ikke får i seg nok fett? Jeg erfarer at jeg blir fort sulten, og at jeg er sulten i fasteperiodene.

Jeg kommer veldig fort opp i karbohydrater, er visst litt for glad i grønnsaker, spiser de med minst karbohydrater. I følge Lifesum ligger jeg på 7 % karbo i stedet for 5 %, dvs. at jeg er 7 gram over grensen. Her reknet jeg litt på karbohydratene selv i går kveld, og kom frem til at Lifesum ikke stemmer, og kunne faktisk trekke fra ca. 2 karbohydrater ift. verdiene jeg fant på Matvaretabellen.

Håper noen har lyst til å svare meg! Synes dette er spennende! Til opplysning er jeg 170 cm, kvinne, ca. 92 kg og vil ned 20 kg. Løper intervaller 2 ganger i uka, trener styrke tre ganger i uka, håper de tunge beina forsvinner snart! Stemmer verdiene Lifesum har lagt inn ift. min kropp?

Har vært i ketose siden tirsdag, testet med sticks.

frkgressløk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spør Thor-kostplan/ketolyse Svar med sitat