Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-09, 10:52   #53
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Oi sann, det ser ut til at jeg har klart å skape litt forvirring her. Det var ikke meningen.

Jeg skal prøve å oppklare så godt jeg kan.

Med kaloriteorien mener vi som regel; teorien om at energiforbruk i forhold til energiinntak bestemmer om vi går opp eller ned i vekt.

Et hvert funn som går imot denne teorien ville per definisjon også gå imot den første termodynamikkloven, og dermed være usannsynlig. Om man som forsker står overfor slike funn, vil man automatisk stille spørsmål med metoden bak funnene. Ta "Kula" sitt eksempel:

"Jeg vet derimot at jeg doblet energiinntaket mitt fra ca 2000 kcal til ca 4000 kcal om dagen da jeg begynte med lavkarbokosthold. Det førte til at jeg reduserte kroppsvekten med 1 kilo i uken gjennom flere måneder. Aktivitetsnivået var dønn identisk (i alle praktiske henseender) med det jeg hadde tidligere."

Forutsatt at Kula har gjort korrekte målinger med henhold til energiinntaket sitt, så finnes det bare en eneste grunn til vektnedgangen; energiforbruket har vært høyere enn inntaket. Noe annet ville være usannsynlig. Hadde dette resultatet dukket opp i forskningen ville vi automatisk forsøkt å finne ut av hvor vi hadde målt feil.

Og nettopp feilmåling må jeg si noe om. Energiforbruk er forferdelig vanskelig å måle, og umulig å måle for vanlig mennesker uten avansert utstyr.

Nettopp fordi energiforbruk (og for så vidt inntak) er så vanskelig å måle, selv under svært kontrollerte forhold, er det jeg sier at vi ikke skal bry oss om kalorier. Energiinntak og energiforbruk påvirker hverandre gjennom et utrolig avansert (og kjempespennende) samspill. I tilegg påvirkes forbruk og inntak av en mengde faktorer som f.eks: vær og klima, hormonelle forhold, sykdommer o.s.v. Men, energiinntak i forhold til forbruk er uansett mekanisme, det som bestemmer om vi går opp eller ned i vekt.

"Og hvorfor stemmer eventuelt ikke teorien om energi inn/ut i dette (ekstreme) eksemplet?"

Beklager å måtte si det Kula, men teorien stemmer alltid, uansett. Observasjoner som sier det motsatte, er med all sannsynlighet bare unøyaktige observasjoner.

Når vi måler energiinntak og forbruk så kan vi ikke bruke vekt som mål på energien som er lagret i kroppen. Vekta vår sier ingenting om hvordan vi er bygd opp. Hvis vi går ned i vekt så må vi vite nøyaktig hvilke typer kroppsvev som har minsket i størrelse, for at skal si noe om hvor mye energi vi har mistet. Nok engang; Energiforbruk og inntak er for vanskelig å måle for hvermansen. Derfor skal vi heller ikke bry oss om det.

Hva vi spiser, påvirker hvor mye energi vi forbruker. Ketogene dietter har vist å kunne gjøre oss mindre sultne og øke energiforbruket vårt. Mus på ketogene dietter har økt varmeutskillelsen med 25% sammenlignet med mus på vanlig kost. Dette kan bare måles i en lab. Ketogene dietter øker frigjøringen av fett fra fettvevet. Vår sultfølelse er i stor grad styrt av hvor mye fett som fraktes rundt til enhver tid. En høy energifrigjøring fra fettvevet gjør at vi føler oss mette og opplagte. Det gjør som regel at energiforbruket går opp og at inntaket går ned.

Jeg er ikke henfallen til kaloriteorien, fordi den er helt ubrukelig for vanlige folk. Det går ikke å måle inntak og forbruk gjennom kjøkkenvekt eller badevekt. Det eneste vi kan bruke kaloriteorien til er:
Den forteller oss at om vi går opp i vekt, så har forbruket vært lavere enn inntaket. Og om vi går ned i vekt så har inntaket vært lavere enn forbruket. MEN HVA SÅ?

Jeg har tidligere sagt:
"Og en siste ting, ikke tell kalorier. Det er ikke hvor mye du spiser som bestemmer hvor mye du går ned i vekt eller om du klarer å holde vekten nede, men hva du spiser."

Ja nettopp, fordi hva du spiser påvirker hvor mye du forbrenner. Utsagnet er ikke en forkastelse av kaloriteorien, men en utdypning av den.

Kalorier (eller Joule som er den korrekte betegnelsen) er vanskelig eller umulig å regne på, med mindre vi har en avansert lab i garasjen. Derfor er det synd om fokuset på kalorier blir for stort.

Lavkarbohydrat kosthold virker, og er rent vitenskapelig det beste alternativet for mennesker som vil ned i vekt. Det virker gjennom at energiforbruk og energiinntak blir påvirket slik at vi kommer i en negativ energibalanse, med vekttap som resultat.

Det at det har oppstått en stor og spennende diskusjon på disse sidene om dette temaet, er slik jeg ser det bare et eksempel på hvor vanskelig dette temaet faktisk er. Kalorifokuset har vært en dårlig helseinformasjonsstrategi fra helsemyndigheter fordi et avansert tema har blitt forenklet så mye at det har blitt feil.

Dette har ikke vært et forsøk på å overstyre og å legge diskusjonen død. Fortsett å diskutere. Det er slik ny kunnskap kommer frem.

Hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat