Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-10, 22:41   #1
merethe1
Juniormedlem
 
merethe1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: hordaland
Alder: 53
Innlegg: 48
merethe1 er på en erverdig vei

"En kan vel reversere insulinresistens ..?"

Havnet i en uønsket debatt med min søster ,som er sykepleier,i går. Først har hun skrytt av meg for å være flink og standhaftig ,men etter snart 2 mnd og 5 kg mindre ,mener hun at jeg snart må kunne gå tilbake til "normalt" kosthold igjen.

jeg prøvde å forklare at hvis en nærmer seg insulinresistens ,som en ernæringslege har fortalt meg at jeg gjør,så kan en ikke reversere utviklingen eller gå tilbake til det som går for å være "normal kost",men at jeg kunne forhindre diabetes hvis jeg spiste som en diabetiker (kort forklart)

Så da var debatten i gang ,og siden hun har flere "fag-uttrykk" å slenge ut med ,følte jeg at jeg ikke hadde noe å stille opp mot (noe som var en festlig opplevelse,siden dette skjedde i et fam.selskap foran 5 andre fra slekten )

Sånn som "åssen legen kunne erklære insulinresistens uten å ta en sukkerbelastning eller glukosetoleransetest "? og at jeg kunne ikke si at jeg skulle leve uten brød og poteter resten av livet ??? det var jo fanatisk? om en liten stund hadde jeg sikkert klart å reversere tilstanden ,og kunne bli normal igjen.... ???
jeg svarte nølende at jeg sikkert av og til kunne ta et halvt rundstykke eller en potet på julaften,men at jeg på sikt måtte unngå det for å øke opp ivekt igjen eller utvikle diabetes2.... som hun igjen mente var BULLSHIT..
Hun henviste også til en artikkel i et eller annet fagblad,og i den henviste de bl.a til denne sukkerbelastningstesten og en test en kunne ta inne på diabetes.no

Jeg tok den testen i sinne ,med mine mål og kg fra før jeg begynte på lavkarbo ,og fikk faktisk til svar at jeg var i en"stor risiko"

legen /ernæringsfysiologen som jeg gikk til for noen år siden,er tilknyttet fedon-klinikken i bergen tok bla. blodprøver,målte bmi ,fettprosent og alt det der , og samtidig viste jeg typiske "symptomer" som fettet rundt magen ,vektøkning selv om jeg trente og spiste det jeg den gangen trodde var sunn mat ,nær slekt med diabetes2...

gikk en stund på lavkarbo den gangen,men gikk ikke noe særlig ned,og har nå funnet ut at d ble for mye karber med både fullkornsris og pasta ,pluss mye frukt og en skive i ny og ne..
Prøvde jo og å si at så lenge jeg ligger på meg av den maten selv kombinert med trening ,så er d jo noe som ikke stemmer !
I tillegg fikk jeg slengt i meg denne saken om hun som ble dårlig av ketolysekuren fra min andre søster,så d var tydeligvis kvelden for ernæringsdebatt!!

Og vil avslutte med å si at jeg heldigvis fikk full medhold og forståelse av min relativt nye fastlege i dag ,det viste seg nemlig at han hadde jobbet hos fedon tidligere ,og visste nøyaktig hvilke prøver han ville ta av meg for å følge meg opp han motsa alt det min "nesevise" søster hadde sagt(som jeg egentlig er veldig glad i :-) ,men uttrykkte samtidig skepsis til at jeg gikk på ketolyse, i og med at jeg ikke skulle ned så veldig mye i vekt (mål 10kg)
Jeg betrygget han med å si at jeg skal gradvis over på fedon ,at ketolyse for meg er en slags kickstart...

Så nå er d bare å vente på resultatet av prøvene mine,bl.a kolesterol ,magnesium.kalsium og div. annet som han krysset av på skjemaet !

__________________


merethe1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse :-) Svar med sitat