Vis enkelt innlegg
Gammel 28-02-06, 14:17   #3
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Morsomme og dumme sitater

Hva er det med Wenche Frølich? Hun er jo knallgod! Les og le deg i hjel - tenk at dette mennesket kan bli professor ...

Sukker

  • Du skrev nettopp: "Sukker bør vi absolutt redusere betraktelig og spesielt fruktose ville jeg holdt meg langt unna. Det øker fedme og fett i blodet"

    Er selvfølgelig enig med deg i at man skal spise så lite sukker som overhodet mulig; men fruktose gjør akkurat den samme "jobben" i kroppen som glukose gjør!?
    Innsendt av: Ola
Nei den gjør nok ikke det
Wenche Frølich

*Hvorfor svare mer utfyllende enn dette?*

fedon
  • Jeg har prøvd å følge Fedons prinsipper nå i en måned. Jeg har ligget unna bl.a.hvetemel,pasta,poteter,brus,sjokolade,søtsake r.
    Dette har ikke gitt et eneste gram utslag på vekta. Hvorfor det ?
    Innsendt av: Ole
Den er vel ikke så effektiv som det sies kanskje.
Senk fett og spis grovt brød og potetter kanskje det hjelper bedre.
Wenche Frølich

*Selvsagt. Ole må være stokk dum som ikke skjønner det. Mindre fett og potetter, hva nå enn det er, hjelper kanskje bedre.*


Proteiner
  • Er et ensidig kosthold med masse proteiner fornuftig for en med nedsatt nyrefunksjon og liten forbrenning pga sykdom i tarmer?
    Innsendt av: Lajla
Absolutt det mest ufornuftife man kan gjøre
Wenche Frølich

*Mistet du kontrollen over både blodsukkeret og tastaturet her,
kanskje?*

Toppen av kaka:

Nye impulser?
  • Det er et vitenskapelig bevist faktum at matvarer med mye karbohydrater (brød, ris, pasta og poteter) omdannes til sukker når det kommer i kroppen. Dette sukkeret gir en ugunstig blodsukkerstigning. Noen reagerer særdeles negativt på slike blodsukkerstigninger, og man kan i verste fall pådra seg diabetes.

    Før hadde jeg og min familie et tradisjonelt, norsk kosthold, rikt på karbohydrater, inkludert ovenfor nevnte matvarer (ikke mye sukker). Etter dårlige erfaringer med dette (særlig vektmessig), byttet jeg for en stund siden kosthold. Nå spiser jeg svært lite karbohydrater, og har økt inntaket av fett og proteiner. Jeg har aldri følt meg i bedre form enn det jeg gjør nå. I tillegg til mer overskudd i hverdagen, har vekten gått ned betydelig. Jeg henviser også til spennende forskningsresultater som ble presentert i norske medier en kort tid tilbake, der det viser seg at en diett basert på Dr. Atkins' prinsipper, er svært gunstige når det gjelder hjerte og karsykdommer. Jeg presiserer at jeg ikke bedriver mer trening enn jeg gjorde før.

    Hva er din kommentar til dette?
    Innsendt av: Henrik
Når det gjelder Atkins prinsipper er de direkte skadelige mht hjerte- og karsykdommer.
Mye fett er faktisk ikke bra. De resultater som kom frem er altfor kort og for få til å trekke noe som helst om. Du bør heller lese om Oslo undersøkelsen som startet for 25 år siden og hvor man senket fette. Der så man en fantastsk gunstig effekt med hensyn til hjerte og kar sykdommer.
Det sies at Atkons selv fikk hjerte og karsykdommer etterhvert
Wenche Frølich

*Atkins skle på isen, men hva Atkons gjorde vites ikke.*

Blir man virkelig fet av brød?
  • Hei Wence Frølich!
    Jeg er en gutt på 17 år som lurer på om det er sant at man kan bli feit av å spise loff- og grovbrød?Jeg har hørt at hvis man skal holde seg slank,bør man spise kaloririk mat og helst mye av det.Stemmer dette?For tiden spiser jeg stort sett et variert kosthold av frukt,grønnsaker og alle typer brød.Jeg liker frukt og grønt og føler meg mye bedre form etter at jeg gikk over til denne typen diett.Veier ca.55-59 kilo og liker ikke å legge på meg.Vil helst ned til 50Før trente jeg ganske mye(i studio og løp turer i fjellet)men desverre,nå har jeg blitt latmann nr1 Greier ikke å trene så mye mer,derfor har jeg begynt med å spise mye av brødbakst.Men de i klassen min sier at jeg blir bare feit av å spise slik og bør heller spise mer feite sandwitcher,kaker og slikt.Men disse slanke kurene med mye matr med kalorier i,er ikke de for noen personer da?Noen har kanskje slanket seg av en slik diett og mange mener at dette bør alle som slanker seg gjøre.Men varierer ikke dette fra person til person?Og hvor mye brød bør jeg få i meg til frokost,lunsj eller kveld?I en ernærings bok på skolen(husker ikke navn) stod det at" man bør spise en begrenset mengde brød,grovt,hvis man ville unngå å ese opp"Så jeg er svært usikkerHvilke brødtyper annbefaler du å spise hvis man ikke vil legge på seg.

    Innsendt av: Lars
Du blir ikke tykk av brødet, men dert du legger på av fete pålegg, smør, margarin osv.

Jeg spiser selv ca 6-8 skiver daglig og dessuten grøt eller kornblandinhger til frokost.
Man eser ikke opp av brød, så bare slapp av. og spis videre på brødskivene, men forsøk spise så grovt brød som mulig og reduser fettet i kosten
Wenche Frølich

*Brød er og blir slankemat!*

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat