Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-06, 16:54   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye protein?

Opprinnelig lagt inn av Bridget

Jeg veier 63 kg. Hvor mye protein trenger jeg pr dag? 150 gr? Og hvor mye feks karbonadedeig i vekt er mengde trengte proteiner, altså hvor mye karbonadedeig for å dekke dagsbehovet for protein?

Du trenger alt fra 1 gram til 2 gram protein pr kilo kroppsvekt, alt etter hva slags aktivitet du er i. Er du omtrent stillesittende er det sikkert nok med 1 gram x 63 = 63 gram pr dag. Trener du moderate 2-3 ganger pr uke er behovet f.eks. 1,5 x 63 = 94,5 gram per dag. Trener du hardt og intensivt med vekter etc. kan du trenge både 2 og 3 gram pr kilo kroppsvekt pr dag. Kanskje mer.

Det lønner seg ikke å innta all proteinen på en gang heller. Kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg mer enn 30-40 gram protein pr time. Alle måltider bør være balanserte, dvs. med protein, fett og karber/antioksidanter.
Proteinkilden kan være kylling, skinke, ost, egg eller en eller annen form for kjøtt.

Om du vil spise bare kjøtt/karbonadedeig (!?) så vil det si ca. 1/2 kg (500 gram) /karbonadedeigsom blir ca. 96 gram protein (19,3 pr 100 gram). Det er en noe ensidig kost, og det er som sagt ingen vits i å spise alt på en gang.

F.eks. har:

100 gram kylling ca. 23 gram protein
100 gram kalkun ca. 25 gram protein
100 gram oksekjøtt ca. 22 gram protein
100 gram svinekjøtt ca. 18-20 gram protein
100 gram kjøttdeig ca. 18 gram protein (150 gram ca. 27 gram)
100 gram hvitost ca. 25-30 gram protein
100 gram kokt skinke ca. 18 gram protein
100 gram fisk/skalldyr ca. 15-25 gram protein
1 egg har ca. 5 gram protein.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat