Vis enkelt innlegg
Gammel 11-08-18, 03:13   #5
Sofagubben
Seniormedlem
 
Sofagubben sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2017
Innlegg: 787
Sofagubben er en juvelSofagubben er en juvelSofagubben er en juvel

Sv: Jeg tror jeg spiser for mye fett

Opprinnelig lagt inn av buble, her.

Jeg vet man ikke behøver å telle kalorier men mulig det er fornuftig? Det er bare så slitsomt..

Veide meg i dag og jeg har gått opp 0,5 kilo.

Hjelp...


Å telle kalorier synes jeg er noe av det mest fornuftige som kan gjøres. Men ikke legge seg for langt ned til å begynne med, det må tas gradvis, slik at kroppen ikke går i sparemodus ( ca 500 kcal under dagsbehovet, synes jeg var et greit utgangspunkt) Dagsbehovet vil jo reduseres ettersom en går ned, slik at kaloriinntaket da må reguleres i takt med dette.

Hvorfor endel har aversjon mot å telle kalorier, så lenge en likevel teller karber, fett og proteiner kommer jeg aldri til å forstå, men det er nå mitt syn på saken. Du veier dessuten såpass lite og skal såpass lite ned at jeg mener bestemt du bør telle kalorier.

For å ta meg selv, siden det er den eneste erfaringen jeg har. Jeg startet med en matchvekt på 121 kg og raste ganske så kjapt ned til 107 kg og der sto jeg bom fast og det lenge. Jeg spiste det samme som tidligere, skeiet aldri ut og var i konstant ketose. Det var ikke før jeg skjønte at å ikke telle kalorier var galskap, at det løsnet og da skal jeg si vekta raste ned. Det er nå et år siden jeg oppnådde målvekta og den har jeg holdt siden. Men jeg må fortsatt telle kalorier og holde meg på et lavkarbokosthold, selv om jeg nå ikke lenger er i ketose.

For når en er "stor" som jeg var, vel så gikk jeg ned nesten av seg selv til å begynne med ved å legge om til LCHF og ikke teller kalorier, men etterhvert så må en holde styr på kaloriene, det er ihvertfall min erfaring og den er jo den eneste jeg kan bidra med.

__________________
Pure blooded frihetselskende og sannhetssøkende selvstendig individ.
Sofagubben er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil. Svar med sitat