Tråd: Nøtter!
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-12-04, 08:59   #3
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Først: bra info mofedilla!

Faktaopplysningene om nøtter er jo gode, ingen tvil om at nøtter er sunne, men...her sto det også mye rart, tenkte jeg. Og jeg forsto hvorfor når jeg såg hvem som hadde skrevet det. I Form, bladet for Grete Roede-dietten og andre lavfett/lavkalori dietter. Jeg regner med at faktaopplysningene kommer fra Nøttefabrikken og I Form har lagt til sin kommentarer til disse. Nå har jeg sett forbedringer med I Form også i det siste, men det tok sin tid før de virkelig forsto at nøtter faktisk er sunt. Men litt av den gamle tankegangen ligger igjen fortsatt..


Jeg legger til min kommentar i blått der jeg ikke er enig.

(1) Valnøtter: Slanke-og hjertevennlig. Best for hjertet!
Proteinene metter også godt og omega 3-fettet feter mindre enn annet. Omega 3 feter mindre enn annet fett? Alt naturlig fett er sunt og feter ikke med mindre man spiser for mye karbohydrater. Men det er dessverre endel kalorier og lite fiber. Valnøtter kan dateres tilbake så langt som 7000 år f. Krs! Jeg vedder på at det fantes 8000 år f. Kr. også, og lenge før det også.

(2) Hasselnøtter: Bra mot forkjølelse!

(3) Pistasjnøtter: Bra for nervene!
Det er imidlertid ikke så mye protein og fiber i dem, så de metter ikke så godt. Fett metter også (veldig mye), og P inneholder mye fett, det ser man jo av kaloriinnholdet. Alle nøtter inneholder jo mye fett. Fiber er vel ikke mest kjent for å mette noe særlig!

(4) Paranøtter: Rene mineralbomber, best mot kreft!
Nøttene er fulle av andre sunne stoffer også, men dessverre endel mettet fett. Mettet fett er ikke usunt eller farlig, tvert imot. Når nøtter er så sunt hvorfor er plutselig mettet "dessverre"?

(5) Cashewnøtter: God energi til hjernen
Den er også en god karbohydratkilde, som gir sunn energi til hjerne og muskler. Det er vel ikke karbohydrater som er det viktigste og sunneste i nøtter.

(6) Peanøtter: Beste slankenøtt!
De fleste forbinder peanøtter som veldig fete, men de metter faktsik så godt og har så sunt og reltativt lite fett at de med fordel kan inngå i en variert slankekost. Peanøtter inneholder mye fett, som selvfølgelig ikke er noe galt. Alle nøtter metter bra.

(7) Pekannøtter: Deilig sinkkilde!
Dessverre innoholder de også ganske mye kalorier, og relativt lite fiber og protein. De egner seg altså ikke så godt under en slankekur.
??

(8) Kokosnøtt: Hold deg unna..!
Denne passer vel ikke inn her? Ikke noe typisk "nøtt" dette vel. Den er morsom, særlig for barna som kan drikke melken, knuse den og spise nøttekjøttet. Ja dette var morsomt. Melk? Mener de kokosmelk? Kokosnøtten inneholder vel bare rent kokoskjøtt/fett? Kokosmelk er vel bare ett industriprodukt som ikke har så mye med kokosnøtten å gjøre unntatt at den er tilsatt litt kokossmak. Men til tross for det lave kaloriinnholdet og all fiberen bør du ikke kose deg for mye med kokosnøtt. Lavt kaloriinnhold? Det er jo masse kalorier i kokosfett. Den inneholder nemlig få andre sunne stoffer, og for mye av det usunne mettede fettet som kan gi hjerte-karsykdom. Usunt?
Energi: 416 kcal per 100 g. Lavt kaloriinnhold, bra med kostfiber. Jeg vet ikke hva de egentlig snakker om her. Kokosfett inneholder vel mer kalorier enn karbohydrater!

(9) Pinjekjerner: Bra for magen!

(10) Mandler: Beste allround-nøtt!
Den gir nemlig mye av alt: protein, fiber, B-vitaminer, magnesium, sink, fosfor, jern, sunt fett, relativt lite kalorier og en masse E-vitamin. Igjen, alle nøtter inneholder mye kalorier.

Kilde: Iform, Den lille Nøttefabrikken.

Det er vel bare å si at nøtter er megasunne, ferdig med det.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat