Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-08, 19:01   #60
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Transfett, mettet fett og forhøyet kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw, her.

Tror det blir å forenkle spørsmålet veldig. Det er faktisk ikke så enkelt... folk dør jo hvis de ikke får medisiner.

Når man har diabetes går man rundt med forhøyet blodsukker. Dette er veldig skadelig for kroppen og man hamstrer FETTET man spiser.. i årene og rundt indre organer.

Ei venninne har dette problemet. Hun har blodsukker på 16 (selv om hun tar metformin), kolestrol på 10 og høyt blodtrykk, i tillegg til 45 kg overvekt. Tror du hun hadde blitt frisk da hvis hun bare gikk over til å spise fett og proteiner??? Litt farlig å anbefale det eller?

For unge friske folk er nok et variert kosthold det aller beste. Men for de som har "spist" seg syke må det nok individuelle tilpasningerr til. Noen ganger trengs medisin.

Selvfølgelig pusher de som lager medisinene dette på oss. MANGE går på blodsukkerregulerende medisin uten å ha prøvd trening og kostholdsendring. Mange vil gjerne ha medisin fordi de tror det er en enkel løsning på et komplekst problem.

Mye kunne vært gjort ved vektreduksjon, enring av kosten og trim.

Nei, du må høre på hva jeg sier. Kolesterol er ikke årsaken til hjerte og karsykdommer, ikke fett heller. Les en gang til det lange innlegget jeg skrev. Høye insulinverdier, lite mosjon, giftstoffer, transfett, tilsetninger, og for lite vitaminer og mineraler er grunnen til hjerte og karsykdommer.

Ja jeg mener din venninne kan spise mest fett og proteiner og bli langt bedre. Det er ikke fettet som er problemet for henne, men karboen. Hun har en kropp som ikke klarer å regulere blodsukkeret selv. Hvorfor fortsetter hun da å spise karbo ? Kostholdsreformen (www.kostreform.no) anbefaler dette. Proteiner og fett er noe som ikke er farlig for oss. Det er helt naturlig mat !

Og jeg har lite tro på medisiner. Jeg har kun tro på legevitenskapen når det gjeldrer akutt behandling. Når det gjelder livstilssykdommer tror jeg kun på livstils og kostendringer.

Og så aorta:
Dersom høy konsentrasjon av kolesterol skal være årsak til tiltetning av årene så hvorfor avleirer det seg da plakk der blodstrøm og trykk er størst og ikke der strømningen er minst ?
Jeg skal ta det en gang til:
Insulin er i seg selv oksiderende og ved høye konsentrasjoner skades åreveggene der og da. En skade i åreveggen kan ikke kroppen leve med da dette er en blødning som må stoppes. Dermed brukes bla kolesterol og kalk til å reparere skaden. Denne reparasjonen gjør at veggen blir stivere og mindre elastisk og tverrsnittet blir mindre. Om man da gang på gang går med høyt insulin vil skadenes hyppighet være stor og mer og mer av årenveggene dekkes til.
Har lest en studie av ca 12000 obduksjoner som viste at det ikke var noen sammenheng mellom avleiringer og dødelighet, dvs at det er en annen grunn til at hjertet gir opp. Denne grunnen er underernæring og lite mosjon. Det utrente hjertet med en svak muskel og liten evne til å tåle en trøkk om det skjer noe med kroppen (sorg, sjokk, slag, infarkt, etc) gir opp for fort.
Leste en studie av et forsøk på en frisk hund. Man snevret av en kransarterie, hunden levde fint. Man snevret av en kransarterie til og hunden levde fortsatt fint. Man snevret så enda en kransarterie igjen slik at det ikke var noen med fri vei lenger. Hunden levde fint....

Ja karbo er synderen her. Ingen gang i menneskets liv har innholdet av karbo vært større enn idag, etter at sukker, hvitt mel og fettfobi kom på plass etter krigen. Og ikke har vi noengang dødd mer av livstilssykdommer.

Dyrefett er det mest naturlige og uprossesserte du kan få tak i. Ikke bytt det ut. Det er bare gammel propaganda fra margarinindustrien at dette er farlig. Om du kutter dyrefett så spis iallefall cocosa, oliven og rapsolje og omega 3 og begrens omega 6. Ikke spis soya og maisolje. De er bare industrifremstilt.

Lykke til med din søken etter bedre kosthold og helse :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat