Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-09, 12:24   #144
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Medicus, her.

Hei Pål!

Ser at denne tråden er gammel, men håper du er inne og leser innimellom. Jeg har lest denne nøye et par ganger, og gjort meg mine tanker. Jeg er nemlig i utgangspunktet skeptisk til denne "legaliseringen" av mettet fett, men åpen for nye synspunkter og synes det du skriver her er både spennende og interessant. Håper derfor ikke at mine spørsmål til deg virker altfor kritiske.

- Først ville jeg gjerne visst litt om hvor du har kildene dine fra. Er det evidensbasert, frisøk i f.eks. PubMed, spesielle læremestre eller forskningsmiljøer? Og er det ting du har lest deg opp på ift. utdanning/jobb (og i så fall hvilken utdanning?) eller på fritiden?

Så noen spørsmål til det du skriver:

Sitat:
”De fleste som har høyt kolesterol får faktisk ikke hjertesykdom, og de fleste som får hjerteattakk har ikke høyt kolesterol. Man kan ikke få åreforkalkning av å ha mye fett i blodet. Fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir for eksempel ikke åreforkalket i venene, men kun i arteriene, og alle får stort sett forkalkninger på de samme plassene i arteriene. Den samme mengden fett finnes i både arterier og vener, men bare arteriene får forkalkninger. Veggene i arteriene kan bare få atherosklerotisk plakk (forkalkning) om det har skjedd en skade der fra før. Skader kan oppstå blant annet på grunn av høy blodtrykk, kjemikalier, røyking, høyt blodsukker og oksidasjon o.s.v.”


Kommentar:

(Jeg føler at den første setningen din blir litt som å si ”de fleste som røyker, får ikke lungekreft”. Men, men )

Riktig at fett sannsynligvis ikke lager plakk uten at det er en skade av endotelet til stede, men hvis det ikke er oksidert fett som legger seg i åreveggen, hva er det da? Hva består skumcellene av, etter din mening?


Sitat:
”Eldre mennesker med høyt kolesterol lever også lenger enn de med lavt.”

Kommentar:
Denne påstanden kunne jeg tenke meg å se kilden til!


Sitat:
”Den faktoren i kroppen som i størst grad ser ut til å påvirke blodtrykket vårt er insulin. Insulin blir i hovedsak skilt i forhold til mengde og type karbohydrater i maten. Saltinntak har liten eller ingen effekt på blodtrykket.”


Kommentar:
Enig i at insulin har innvirkning på blodtrykket, men er det den som i størst grad påvirker det? Hva med for eksempel angiotensin II (som er tett knyttet sammen med trykkforhold og salt/vann-balanse)? At saltinntak har effekt på blodtrykket er jo omdiskutert i det vide og det brede, men at det er helt avkreftet stemmer vel ikke?



Sitat:
”Vitenskapen støtter rett og slett ikke en påstand om at mettet fett er farlig.”


Kommentar:
Her er vel også studiene usikre, ikke avkreftende eller bekreftende?


Håper du har tid til å gi noe tanker på i hvert fall noen av mine kommentarer.


Hilsen en fettfobiker


Hallo. Ser jeg er etterspurt her.

Litt opptatt for tiden, men skal svare så fort jeg får tid.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat