Vis enkelt innlegg
Gammel 16-08-07, 09:46   #66
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken blodtype har dere?

Opprinnelig lagt inn av Mentos, her.

Jeg har A rhesus minus den er og ganske sjelden trodde jeg.. veldig plagsomt når man er gravid med alle de ekstra blodprøvene

både mor og far har denne så da har vel alle mine søsken samme og vil jeg tro

Jeg er også A minus - 7% av befolkningen har denne blodtypen.
Men jeg kan ikke huske at jeg måtte ta ekstra prøver på grunn av det.

Opprinnelig lagt inn av nordlandssykehuset.no

Blodtyper



OM BLODTYPER
Blodtypen bestemmes av strukturer på overflaten av de røde blodlegemene. Hovedblodtypene er A, B og 0(null). Man arver anlegg for blodtypen A, B eller 0 fra hver av sine foreldre. Det betyr, at A, B og 0 arvemessig fører til typene AA, AB, AO, BB, BO og 00. AA og A0 er i praksis type A, slik som BB og B0 er type B. I eksemplet nedenfor er Mor type AO og Far type BO og denne kombinasjonen gir som det viser faktisk mulighet for at barna i denne familie kan få hele spektret av blodtyper (A, B, AB og O)


SLIK ARVES BLODTYPEN

Som blodgiver får man også bestemt sin Rhesus blodtype, som enten er RhD positiv eller RhD negativ. Rhesus D faktoren på de røde blodlegemene vil ofte gi anledning til antistoffdannelse (anti-D), hvis RhD positive blodlegemer gis til RhD negativ pasient. Omvendt kan RhD-negativt blod anvendes til RhD-positive pasienter uten risiko. Derfor tar vi hensyn til RhesusD undertypen ved blodtransfusion.
De fire hovedtyper A, B, AB og 0 kan være enten RhD positive eller RhD negative. Det gir mulighet for i alt 8 kombinasjoner. Disse typene fordeler seg i den norske befolkningen følgende prosentvis

A: 49%
0: 39%
B: 8%
AB: 4%

85% er RhD positiv
15% er RhD negativ

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat