Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-12, 14:01   #10
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Gresskar er lavkarbo

Jeg er mer enn gjennomsnittelig interessert i gresskar og vintersquash og dyrker mine egne.
Forskjellen på vinter og sommer gresskar/squash pleier rett og slett å være når du spiser den. Vinterfrukten modner på høsten og kan som regel oppbevares leeenge. Sommer frukten må spises raskt.
Det er mange "gresskar" som rett og slett egentlig er vintersquash og vi bruker betegnelsen om hverandre.
Når jeg kjøper inn frø for å så butternut, så heter det butternut squash.
I Norge kaller man butternut ofte gresskar, det er et muskatgresskar (i følge mine kilder) ikke et flaskegresskar (kallebass, som har frukter med hardt skall og som stort sett ikke dyrkes som mat.)

Jeg lager ofte pure av gresskaret. Hvis man bruker butternut, kan man bare dele den i to, skrape ut frøene og bake dem i ovnen til de er myke. Jeg graver ut kjøttet med skje, moser det og smaker til med smør, muskat og litt fløte. Så rister jeg litt mandelmel i panna med smør og blander dette inn rett før servering. Kjempegodt.

Jeg lager også suffle med gresskar, det er også kjempegodt.

I det siste har jeg laget en skikkelig hot suppe med kokosmelk, den er også utrolig god, men man må jo like kokossmaken.

Jeg sylter den med eddik og ingefær også, men har foreløpig brukt sukker i. Må eksperimentere litt mer der.

Woket gresskar er godt, bakt er deilig, du kan bruke det i pannekake røra. Det kan i grunnen brukes til det meste.

I og med at fruktene smaker så forskjellig så er det jo spennende å prøve seg frem til hva som passer til hva. Min familie har kommet frem til at vi syns det smaker som en blanding av søtpotet, kålrot og muligens litt artisjokk når den ikke er krydret på noen måte.
Jeg har kjøpt inn små "pyntegresskar" også og driver og manner meg opp til å se om dette blir godt. De hadde vært veldig søte som "bakte poteter" på tallerken

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat