Tråd: Erythritol
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-07, 00:31   #19
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Erythritol

Setter inn en post her fra dagboka mi jeg, hvor jeg har skrevet litt om Sukrin...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.


Sukrin- et søtstoff som ikke ødelegger helsa!

Da har jeg bestilt sukrin, som er et sukkerlakohol, Erytritol, som ikke er kjent for å ha noen helseskadelige og negative bivirkninger som aspartam, cuclamat, acesulfat K, sucralose osv...

Dette er et naturlig sukkeralkohol uten de andre sukkeralkoholenes "bivirkninger" i form av oppblåst mage, diare og oppblomstring av uønskede bakterietyper i fordøyelsessystemet.

Og det beste av alt, det inneholder kun 5 gr karbo pr 100 gr (1dl), så dette er virkelig et alternativ til Splenda, som faktisk inneholder 12 gr karbo pr dl.

En annen positiv effekt, er at Sukrin også har 0 GI, ikke påvirker blodsukkeret, eller gir problemer med magen.

Splenda inneholder samtidig Maltodextrin, som er en stivelse/karbohydrat utvunnet av mais, og en klorert sukkerforbindelse, noe som innebærer at Splenda faktisk inneholder kjemiske klorforbindelser, og kan være potensiellt helseskadelig.

Det er sagt blant folk som har brukt det at det som fruktose blir fortere brunt enn vanlig sukker, så bruker du det i bakst, kan det være lurt å regulere ned temperaturen på ovnen til å begynne med, for å unngå at baksten blir brun, svidd og tørr. Om det stemmer, vet jeg ikke, for det er sagt at det også oppfører seg som vanlig sukker ved bruk i mat, så her får man prøve seg fram.

Jeg har derfor satt opp følgende oversikt

Karbohydratinnhold pr dl søtningsstoff(tilsvarende 100 gr sukker);

_________________Sukrin____Splenda____
Energi____________20 kcal_____48 kcal____
Karbohydrat_______5 gr_______12 gr______
Innhold___________Erythritol___Sucralose__

Splenda inneholder med andre ord over dobbelt så mange karbohydrater pr søtningsmengde enn det Sukrin gjør!

Ut fra dette er det ikke vanskelig å se hvilket søtningsstoff en bør velge, når en samtidig vet at sukrin er et naturlig sukkeralkohol, som anbefales av bl.a. Mat og Helse som et naturlig og ufarlig søtningsmiddel. Det er heller ikke helseskadelig som Splenda, Natren og de andre søtningsmidlene som er basert på bl.l aspartam, sucralose og cuclamat.

For meg blei dette valget enkelt... Dette søtstoffet kan trygt anbefales på et lavkarbokosthold!

Dere får kjøpt Sukrin her...

http://www.sukrin.no

.

Nå er ikke jeg opptatt av den prisen i det hele tatt, for med mitt søtstofforbruk, ja så holder det der leeeenge!!!

Og svindyrt, opp i mot hva? Om jeg ser på de helsemessige effektene det kan ha å bruke denne type naturlig søtstoff istedet for å spare noen få kroner på å bruke et klorbasert, kunstig søtstoff, ja så hopper jeg gladelig over ett besøk på kafè for å dekke inn den evt ekstrakostnaden det måtte ha!

Nå er det ikke meningen å være så alt for fingerpekende her, men dere har da seriøst ikke tenkt å sette til livs en hel pose sukrin om dagen heller, skulle jeg tro... så da tror jeg heller ikke at prisen blir så ille, når det kanskje varer en måned eller to, før man må kjøpe nytt.

Jupp, det var dagens lille skjennepreken fra trøndelag

Jeg kjøpte faktisk 5 kilo med Sukrin med en samlet fraktkost på 85,- Da kosta frakta bare 8,50 kroner pr pose med 500 gr... Regner med at det holder en stund, for å si det sånn... (OK, jeg kommer til å gi bort en del til familie og da...)

.


Sist redigert av Ziggy : 24-04-07 kl 13:23.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat