Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-09, 14:53   #1
aldrimerjollycola
Medlem
 
aldrimerjollycola sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 170
aldrimerjollycola er på en erverdig vei

Nøtteknekkebrød

har nettopp tatt disse ut av ovnen, og ble fornøyd med resultatet! matblogger om de nå, og kan også klippe inn teksten hit! bilde har jeg også!


12 stk

50 g hasselnøtter ( 3 kbh)
50 g pecannøtter (2,9)
20 g gresskarkjerner (1,68)
2-3 ss hele linfrø
1 stor ss fiberhusk (finmalt psyllum/loppefrø) her kan du ta litt ekstra i..for økt fiberinnhold, men da må du samtidig tilsette mer vann. kjenn etter på deigen.
3 ts johannesbrødkjernemel
1 ss rapsolje
1 egg (0,63)

= 5,24 kbh /12 = 0,43 pr stk

linfrøene legges i bløt, holder med et kvarterstid, gjerne lengre. tilsett mer vann dersom du ser behov for det, for linfrøene vil danne litt slim som hjelper til å binde deigen.
nøtter og gresskarfrø kjøres fort gjennom stavmixer/foodprossesoren, og blandes med et vispa egg, og de øvrige ingrediensene. (ikke ta med linfrøene i mixen, da åpner de seg og er plutselig fulle av kbh)

lag kjeks, ca 5-6 cm i diameter, av denne mengden fikk jeg 12 stk.

150 grader nede i ovnen, i ca 30-40 minutter
(jeg hadde egentlig på stoppeklokke, men min lille datter lekte med stoppeklokka etter 20 minutter, så jeg gjetter litt på tiden! men du kjenner fort etter om de er harde oppå)
men, dersom du tilsetter mer linfrø, vann og fiber, øker steketiden også, har faktisk måtte ha noen i ovnen i halvannentime for å få de skikkelig sprø! så kjenn etter underveis!
disse var kjempegode med et stort stykke brie på!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg L1120713.JPG (322,3 KB, 78 visninger)
Filtype: jpg L1120706.JPG (329,6 KB, 118 visninger)

Sist redigert av aldrimerjollycola : 06-03-09 kl 08:29. Årsak: nye erfaringer!
aldrimerjollycola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat