Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-06, 11:31   #6
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Pølse, fårepølse og leverpostei uten E250?

Tenkte jeg skulle utdype litt dette med bruken av Nitritt i mat...

Tilsetning av salter av typen Nitritt, NO2–, blir brukt direkte som tilsetningsstoff i bl.a. kjøttfarse, bacon, kjøttpålegg og spekede kjøttprodukter. Det er flere årsaker til bruken av nitritt, E 250:

  • Nitritt er et konserveringsmiddel. I tilstrekkelige konsentrasjoner hemmer nitritt vekst av botulismebakterier.
  • Nitritt er fargestabiliserende, og gir kjøttet rød farge.
Ca 25% av nitritten blir omdannet til nitrosaminer ved fordøyelse. Nitrosaminer er giftige og kan forårsake kreft. Disse nitrosaminene dannes ved reaksjon mellom nitritt og sekundære aminer i kroppen. De sekundære aminene stammer fra nedbrytning av mat i kroppen vår.

Det viser seg at askorbinsyre, vitamin C (E 300), hindrer denne syntesen, og mange produsenter tilsettes derfor E 300 sammen med nitritt (E 250) i kjøttvarene. Motsatt, kan man evt. fremskynde dannelsen av nitrosaminer.

Store mengder nitritt og nitrat kan som sagt føre til kreft og mulige fosterskader. Men det kan også føre til methemoglobinemi hos små barn. Denne sykdommen innebærer at blodet får en nedsatt evne til å transportere oksygen. Symptomene er økende blåfarge og åndenød.

Dette er ikke for å skremme, men allikevel er det helt på sin plass å være oppmerksom på de skadelige bivirkningene av denne type tilsetningsstoffer som vi ofte finner i maten vår... desverre... så alt med måte, det er mitt råd...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat