Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-12, 17:25   #1
Eirik N R
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 53
Eirik N R er på en erverdig vei

Fra dagens VG-nett (vektklubb)

Fra VG og deres vektklubb i dag:

"Regner med du er lei denne diskusjonen, men jeg spør likevel. ;-) Lavkarbo (low carb high fat) entusiastene skryter mye av det er så lett å slanke seg med LCHF, kan du kort forklare hvorofor du ikke anbefaler denne dieten for slanking? Hva synes du om de som har valgt LCHF som livvstil altså disse som har hele familien på LCHF og har dette som fast kosthold?

Hei,
Jeg er temmelig lei av denne debatten fordi den er basert på lite vitenskap, mye penger og en skikkelig mediaflopp. Mye av oppmerksomheten som er blitt lavkarbodiettene til del skyldes at mange har så lite kunnskap om kropp, mat og helse at når det kommer noen påstander som rokker ved etablerte sannheter (nordmenn elsker underdogs) så hopper man på og sier at dette er løsningen. En rekke studier viser at man til å begynne med i en slakekur lettere taper vekt med lavkarbo enn balansert kosthold, men denne effekten varer ikke utover ett år. Da er det ingen forkjell mellom de ulike dietter. Det som da avgjør hva vekten ligger på, er hvor mye man spiser (dette har vi visst i mange år). I tillegg til at en lavkarbo diett i det lange løp (> 1 år) ikke er mer vektreduserende enn et balansert kosthold, så er det balanserte kostholdet mye sunnere med hensyn til hjertet, blodårer, mange kreftsykdommer og betennelsestilstander. Derfor mener jeg at det er uklokt å bruke lavkarbodietter enten det er for store eller små.
Vennlig hilsen Christian A. Drevon"

Jaja, hva skal man si..? Han derre Drevon går meg litt på nervene..

Eirik N R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, rundt 50 gr KH per dag Svar med sitat